Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del
Offentligt
1100238_0001.png
MINISTEREN
Udvalget for Landdistrikter og ØerFolketinget
DatoJ. nr.
2. april 20122012-1036
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 15. marts stillet mig følgendespørgsmål (ULØ alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).

Spørgsmål nr.130:

Hvad er ministerens kommentarer til et forslag om, at Bornholms Lufthavnudstyres med et teknologisk udstyr, der kan fremme landing under tåge? I bådedet tidlige forår og sene efterår er flyforbindelsen og dermed den trafikaletilgængelighed stærkt svækket på grund af tåge.Det har ikke mindst betydning for øens ca. 1200 pendlere og patientrejser.

Svar:

Det er vigtigt for mig at Bornholm har gode trafikforbindelser til og fra øen,herunder på luftfartsområdet i forhold til den lokale lufthavn, jf. også denanalyse af rammevilkårene for transport til og fra Bornholm, somTransportministeriet fremlagde i februar 2012.Trafikstyrelsen har oplyst, at der i 2011 har der været 19 aflysninger begrundet itåge. Det svarer til 3,65 promille af samtlige 8.105 operationer (start oglanding) – hvoraf 5.174 operationer er rutetrafik mellem Rønne og KøbenhavnsLufthavn.Generne fra tåge i 2011 i form af aflysninger har således heldigvis udgjort enmeget lille andel af det samlede antal operationer.Den planlagte udskiftning af det nuværende Instrument Landings System (ILSCAT I) med et tilsvarende nyt CAT I system vurderes at være tilstrækkelig til atdække behovet for en tilfredsstillende regularitet på Bornholms Lufthavn. Enopgradering til ett CAT II eller CAT III system ville medføre en væsentlig udgiftfor anskaffelsen af systemet, men derudover også medføre en væsentlig størreudgift for vedligehold og drift. Det er derfor ikke en økonomisk rentabelinvestering på nuværende tidspunkt.Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen