Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del
Offentligt
MINISTERIET FORBY, BOLIGOG
LANDDISTRIKTER
Dato:Sagsnr.:
MAR. 20122012-1099
Udvalget for Landdistrikter og øer
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 127 ULØ alm.del. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Erling Bonnesen (V).Spørgsmål nr. 127:Ministeren anmodes om at redegøre for reglerne for anvendelse af byfornyelsesmidler til nedrivning afsåkaldt gamle faldefærdige huse og hvilke begrænsninger, der er i reglerne for at anvendebyfornyelsesmidler til formålet, herunder køb, oprydning på grunden, rådgivning, andre bygninger pågrunden mm.
Svar:Byfornyelsesloven er decentral, hvilket bla. indebærer, at kommunerne selv bestemmer hvilkeaktiviteter inden for lovens rammer, midlerne skal anvendes til. I princippet kan den enkelte kommunesåledes beslutte, at hele kommunens ramme skal anvendes til f. eks. nedrivning af boliger.Vedrørende nedrivning er byfornyelseslovens almindelige anvendelsesområde begrænset tilnedrivning af private udlejningsboliger samt ejer- og andelsboliger. Byfornyelsesloven indeholder dogen særlig bestemmelse i§98, stk. 2, som giver kommunerne hjemmel til at støtte nedrivning af andrebygninger end beboelsesbygninger, såfremt kommunen afholder hele udgiften til støtte, dvs, udenrefusion fra byfornyelsesrammen.Aktiviteter i form af køb og oprydning på grunden ligger uden for byfornyelseslovens almindeligeanvendelsesområde. Aktiviteterne kan imidlertid gennemføres med hjemmel i byfornyelseslovens98, stk. 2, dvs, uden refusion fra byfornyelsesrammen.Udgifter til teknisk rådgivning for ejeren er støtteberettigede udgifter efter byfornyelsesloven.
§
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
Gammel Mønt 4
1117 København K T +45 33 92 29 00