Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del
Offentligt
1092625_0001.png
1092625_0002.png

UDENRIGSMINISTERIET

Spørgsmål fra FolketingetsUdvalg for Landdistrikter ogØer af 23. februar til Europa-ministerenSpørgsmål 115Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 115.Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage i dette folketingsår, som ivæsentlig grad vil vedrøre vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne i Danmark, samt hvilkeovervejelser ministeren i øvrigt gør sig med hensyn til landdistrikterne.Svar:Regeringen er generelt meget optaget af udviklingen af landdistrikterne. For at opprioritere om-rådet oprettede regeringen Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, som varetager regerin-gens overordnede tilgang i forhold til landdistrikterne, ikke mindst det vigtige spørgsmål omvilkårene for og udviklingen i landdistrikterne.Europa-ministeren varetager to arbejdsopgaver, der har en direkte indflydelse på vilkårene for ogudviklingen i landdistrikterne. Under det danske EU-formandskab leder Europa-ministen for-handlingerne om rammerne for den fremtidige europæiske samhørighedspolitik og om de flerårigefinansielle rammer.Rådet for Almindelige Anliggender drøfter Kommissionens forslag til en nyrammeforordning forsamhørighedspolitikken,der nu for første gang også omfatter de overordnede principper for den Eu-ropæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne og den Europæiske Fiskerifond (sombegge hører under Fødevareministeriets ressort). Kommissionens forslag til rammeforordningsigter på at fremme en bedre anvendelse af og kontrol med midlerne under de forskellige fonde.Dette skal opnås ved, at de enkelte lande indgår en samlet partnerskabsaftale med Kommissionenom grundlaget for indsatsen i landet. Regeringen håber, at dette forslag kan føre til en mere sam-ordnet tilgang til programmerne, der finansieres via den Europæiske Fond for Regionaludvikling,den Europæiske Socialfond, den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne ogden Europæiske Fiskerifond.Regeringen finder, at de enkelte medlemslande bør blive bedre til at udnytte synergieffekternemellem de forskellige fonde. Gennem bedre planlægning og kontrol med midlerne håbes, at fon-dene kan anvendes mere effektivt end hidtil. Kommissionens forslag om øget resultatorienteringaf indsatsen og tilpasning til Europa 2020 strategien om intelligent, bæredygtig og inklusiv vækstpeger ligeledes i denne retning. Hertil kommer, at Kommissionens forslag ligeledes tilstræber enforenkling af forvaltningen af fondene.
Regeringen støtter Kommissionens reformforslag af den fælles samhørighedspolitik. Netop i entid med stramme budgetter bør alle medlemslande blive bedre til at udnytte de ressourcer, somer tildelt EU-budgettet. Dermed kan samhørighedspolitikken gøre en positiv forskel, ikke kunfor landdistrikter men for hele Danmark.Forhandlingerne omflerårige finansielle rammerfor 2014-2020 (som hører under Finansministeri-ets ressort) foregår ligeledes i Rådet for Almindelige Anliggender. Disse forhandlinger er en afde største og vigtigste opgaver under det danske EU formandskab. Som regeringen allerede hargjort rede for ved flere lejligheder i Folketinget, er det desværre ikke realistisk at nå en afslut-ning under dansk formandskab. Regeringen vil naturligvis arbejde hårdt for at efterleve manda-tet vedtaget af Det Europæiske Råd i december 2011. Her blev det danske formandskab opfor-dret til at forberede et grundlag, hvorpå en endelig aftale kan nås inden udgangen af 2012.Forhandlingerne om udgifterne til landbrugspolitikken, herunder landdistriktsstøtten skal ses isammenhæng med forhandlingerne de øvrige kategorier på EU-budgettet. Budgetterne vil blivefastlagt i forbindelse med et samlet kompromis for de flerårige finansielle rammer, som vil bliveindgået af de europæiske stats- og regeringsledere under et møde i Det Europæiske Råd. Dertegner sig p.t. relativt udbredt støtte blandt medlemsstaterne for at fastholde eller kun i begræn-set omfang reducere budgetniveauet for landbrugspolitikken.Landbrugspolitikkens søjle 2 består af landdistriktspolitikken. Formålet med landdistriktspoli-tikken er at støtte en balanceret udvikling af landdistrikterne, landbrugets konkurrenceevne,bæredygtig forvaltning af naturressourcer og klimatiltag. Kommissionen har tilkendegivet atlandefordelingen af landdistriktsstøtten skal ske på objektive kriterier, og at landefordelingenførst fremlægges senere, hvorfor regeringen på indeværende tidspunkt desværre ikke kan orien-tere Folketinget om den forventede støtte til Danmark. Regeringen vil arbejde for, at Danmarkfår en større andel af midlerne end i dag, hvor Danmark kun modtager ca. 0,6 pct. af midlerne.Som bekendt lægges fra dansk side vægt på en generel budgetrestriktiv linje i forhold til de fler-årige finansielle rammer for 2014-20 med reelle omprioriteringer, der tilgodeser primært vækst-og beskæftigelsesorienterede politikker. For landbrugspolitikken og samhørighedspolitikken,der er to af de store poster på EU-budgettet, betyder det, at regeringen søger at opnå væsentligereduktioner i udgifterne til landbrugspolitikken og samhørighedspolitikken. Under det danskeEU-formandskab må dansk interessevaretagelse selvsagt ske under hensyntagen til formand-skabsrollen. Som nævnt ovenfor tegner sig aktuelt ikke en forhandlingssituation, der tilsigervæsentlig reduktion af landbrugsudgifterne.Nærværende svar omhandler de igangværende forhandlinger om den fremtidige europæiskesamhørighedspolitik og de flerårige finansielle rammer, og præjudicerer således ikke den efter-følgende nationale programmering af midlerne under samhørighedspolitikken og landbrugspoli-tikken.