Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del
Offentligt
1092084_0001.png
1092084_0002.png
1092084_0003.png
1092084_0004.png
1092084_0005.png
1092084_0006.png
1092084_0007.png
1092084_0008.png
1092084_0009.png

Talepapir – besvarelse af samrådsspørgsmål C,

ØLU alm. del vedr. landdistrikter

Jeg er blevet bedt om at redegøre for,hvilke initiativer jeg vil tage i dettefolketingsår, som i væsentlig grad vilvedrøre vilkårene for og udviklingen ilanddistrikterne, samt hvilkeovervejelser, jeg i øvrigt gør mig medhensyn til landdistrikterne.Som transportminister er det minopgave at sørge for, at den overordnedestatslige infrastruktur er velfungerende.Jeg tager mig af den infrastruktur, deromfatter de overordnede motorveje,motortrafikveje, hovedlandeveje ogBanedanmarks jernbanenet.Statsveje og -baner kobler de større byerog landsdelene i Danmark sammen.
Side 2/9
I forhold til landdistrikterne handler detsåledes først og fremmest om, atlanddistrikterne er koblet effektivt op påden overordnede infrastruktur.Motorvejsnettet i Danmark er jo byggetop omkring det såkaldte ”store H” - medsammenhængende overordnedetransportkorridorer lodret gennemJylland, på tværs af landsdelene oglodret gennem Sjælland og øerne.I de senere år er H’et endvidere blevetudbygget med afgreninger, der rækkerlængere ud i landet: fx med de nordjyskemotorveje, motorvej til Esbjerg,motorvej til Svendborg og udvidelser ogforlængelser af motorvejene i de såkaldte”byfingre” i hovedstadsområdet.
Side 3/9
I disse år udbygges motorvejsnettetendvidere med afgreninger fra E45 vedhenholdsvis Århus og Vejle modHerning.I november startede byggeriet afSilkeborgmotorvejen, som er den sidsteetape af motorvejen mellem Århus ogHerning.Og på hele Rute 18 mellem Vejle ogHolstebro bliver der nu enten byggetmotorvej eller planlagt motorvej.Byggeriet på strækningen Riis-Ølholm-Vejle er i gang og VVM-undersøgelsenfor strækningen mellem Herning ogHolstebro bliver færdig i år.Her til foråret åbner endvidere en nymotorvej mellem Kliplev og Sønderborgpå Als, som i øvrigt er det første store
Side 4/9
OPP-projekt, som staten har engageretsig i.På Sjælland er vi i gang med at bygge 1.etape af motorvejsafgreningen fraHolbæk mod Kalundborg. På de øvrigeetaper er VVM’er afsluttet eller i gang.I år færdiggøres også forundersøgelser afperspektiverne i udbygning af Rute 11,som en sydlig afgrening af Esbjerg-motorvejen, og Rute 9 fra Svendborg tilLolland over Langeland.Når vi udbygger motorvejsnettet ellerfornyer jernbanen, så er det jo ikke kunen gevinst for de nærmeste naboer. Deter med til at bindeheleDanmarksammen. Og der vil jeg mene vi erkommet langt med at udbygge en god
Side 5/9
infrastruktur, der rækker ud i helelandet.Jernbanen er et af instrumenterne til atbinde hele Danmark sammen på enmiljøvenlig måde.Jeg vil i den forbindelse nævne denseneste indgåede transportaftale iforligskredsen om en grøntransportpolitik – aftalen omelektrificering af jernbanen fra den 7.februar i år.Her blev det aftalt at afsætte 1,2 mia. kr.til at elektrificere jernbanen mellemEsbjerg og Lunderskov. Medelektrificering af denne strækning bliverdet muligt at køre med el-tog på helestrækningen mellem København ogEsbjerg fra 2015.
Side 6/9
Samtidig blev det aftalt, at vi skal videremed forberedelsen af de næste skridt ielektrificeringen af det danskejernbanenet. Elektrificering skaberrammerne for en bedre, billigere ogmere stabil jernbane - i hele Danmark.Vi er desuden i gang medforberedelserne af en udskiftning af allesignaler på banenettet. Og det er ikkekun signalerne på hovednettet – det erheleBanedanmarks net, der bliverudstyret med et topmodernesignalsystem, det såkaldte ERTMS.Dette vil bidrage til at modernisere voresjernbane og øge regulariteten i alle deleaf Danmark.Jeg vil også nævne, at vi med aftalen omelektrificering bekræftede beslutningen
Side 7/9
om at anlægge dobbeltspor på banenmellem Vamdrup og Vojens. Etableringaf dobbeltsporet vil fjerne en flaskehals iden jyske transportkorridor mellemDanmark og Tyskland og understøtteudviklingen af gods på jernbanen i detjyske.Femern-forbindelsen er desuden eteksempel på et initiativ, som vil kunne fåstore lokale og regionale effekter, og somvi kommer til at bruge mange ressourcerpå i 2012 og de følgende år.Det er besluttet, at produktionen aftunnelelementer skal finde sted iRødbyhavn. Lolland-Falster vil opleve etbeskæftigelses-boom som følge afanlægget af forbindelsen.
Side 8/9
Femern-forbindelsen vil i det hele tagetfå en stor betydning for Lolland-Falster.Men projektet understreger også nogetandet. Transportinfrastruktur gør detikke alene. De langsigtede vækst- ogbeskræftigelsesgevinster kræver også atlokale aktører, virksomheder ogmyndigheder vil og kan udnytte de nyemuligheder som en forbedretinfrastruktur giver.Jeg har her koncentreret mig om destore linjer i forhold til mit ogtransportministeriets ansvar for enoverordnet infrastruktur i Danmark medgode opkoblinger til alle landsdele.Jeg kunne også have remset en lang listeaf forskellige konkrete initiativer op,
Side 9/9
som berører landdistrikter og de mereydre egne i Danmark.F.eks. har vi i forbindelse med aftalerneom En grøn transportpolitik har lavet tomeget omfattende havnepakker med 1,2mia. kr. til udvikling af større og mindrehavne i Danmark.Jeg kunne også nævne cykelpuljen ogbuspuljerne, hvor der er afsatmilliardbeløb til fremme af cyklisme ogkollektiv trafik i alle egne af Danmark.Puljerne er jo eksempler påinstrumenter til at sætte ind med særligelokale indsatser i alle dele af landet.Tak for ordet.