Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del
Offentligt
1088598_0001.png
1088598_0002.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
København, den 5. marts 2012Sagsnr.: 14609Dok.nr.: 353540
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har i brev af 22. februar 2012 stillet føl-gende spørgsmål nr. 109 (alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Eva Kjer Hansen (V).

Spørgsmål 109:

”Ministeren bedes redegøre for, hvad der taler imod en placering af en ny enhed til er-statning for de nuværende jordbrugskommissioner i Tønder, hvor der i forvejen er enkompetent organisation under Fødevareministeriet til at varetage bl.a. miljøordninger ogjordkøb.”

Svar:

Landbrugsloven blev i 2010 liberaliseret af VK-regeringen. Dette har medført en bety-delig reduktion af administrationen af loven, som bliver varetaget af jordbrugskommis-sionerne med sekretariatsbetjening fra statsforvaltningerne.Vi står i en vanskelig økonomisk situation, hvor der skal spares på udgifterne. I den for-bindelse har det derfor været relevant at foretage en revurdering af, om den organisatori-ske ramme for opgavevaretagelsen vedr. landbrugsloven er den mest hensigtsmæssige iforhold til en effektiv administration af loven, og om der kan ske en yderligere fokuse-ring eller bortfald af de administrative opgaver, loven vedrører.Ved at samle al administration af landbrugsloven under NaturErhvervstyrelsen vil der pågrund af stordriftsfordele og synergieffekter kunne opnås effektiviseringer af sagsbe-handlingen, ligesom der vil være faglige gevinster ved at samle al administration aflandbrugsloven i ét fagligt miljø.NaturErhvervstyrelsen i København varetager i dag alle styringsopgaver vedr. land-brugsloven, herunder regeludstedelse, politisk betjening, faglig ekspertise mv. Det er
derfor min opfattelse, at det vil være mest hensigtsmæssigt at samle opgaverne vedrø-rende landbrugsloven under NaturErhvervstyrelsen i København, således at alle opgavervedr. landbrugsloven er forankret her.Herudover vil der ved en placering i København være synergier i forhold til NaturEr-hvervstyrelsens opgaver vedr. bl.a. kort- og datagrundlag om danske arealer og et tætsamarbejde herom med bl.a. Naturstyrelsen.De samme økonomiske og faglige gevinster vil ikke kunne opnås ved en placering hosNaturErhvervstyrelsen i Tønder, hvor den type opgaver ikke bliver varetaget.
Mette Gjerskov
/Erik Nielsen
2