Udvalget for Forretningsordenen 2011-12
UFO Alm.del
Offentligt
1132198_0001.png
1132198_0002.png
1132198_0003.png
FolketingetUdvalget for ForretningsordenenChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
6. juni 2012StatsretskontoretChristian Hesthaven2012-0032-0230430064
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 43 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Forretningsordenen har stillet til justitsministeren den 22.maj 2012.
Morten Bødskov/Jens Teilberg Søndergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 43 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Forretnings-

ordenen:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Advokatfir-ma Christian Harlang af 11. maj 2012 (UFO alm. del - bilag49) vedrørende udkastet til kommissorium om den danskekrigsdeltagelse i Irak og Afghanistan.”

Svar:

1.

Advokat Christian Harlang har ved brev af 11. maj 2012 – som advokatfor en række irakiske statsborgere, der har anlagt retssag mod Forsvarsmi-nisteriet – rettet henvendelse til Folketingets Udvalg for Forretningsorde-nen vedrørende det udkast til kommissorium for en undersøgelseskommis-sion om den danske krigsdeltagelse i Irak og Afghanistan, som Justitsmini-steriet har sendt til Folketingets Udvalg for Forretningsordenen den 11.april 2012. Brevet angår navnlig to emner: Den forventede varighed af un-dersøgelsens arbejde og spørgsmålet, om der bør nedsættes to undersøgel-seskommissioner i stedet for én undersøgelseskommission.

2.

For så vidt angår spørgsmålet om den forventede varighed af undersø-gelseskommissionens arbejde, kan Justitsministeriet oplyse, at der i udka-stet til kommissorium er lagt op til, at undersøgelseskommissionen bør til-rettelægge sit arbejde således, at den så vidt muligt kan afgive beretningom resultatet af sin undersøgelse senest fem år efter, at kommissionen erendeligt nedsat.Denne frist er længere end de frister, som man tidligere har angivet ikommissorier for undersøgelseskommissioner. Det skal bl.a. ses i lyset af,at undersøgelseskommissionen vil skulle tage hensyn til de retssager omtilbageholdelsen af henholdsvis en afghaner i Kandahar i Afghanistan imarts 2002 og et antal irakere i Basra i Irak i november 2004, som for ti-den verserer ved domstolene. Fristen på fem år skal også ses i lyset af, atundersøgelseskommissionen bl.a. vil skulle gennemgå et særdeles omfat-tende materiale for at kunne gennemføre sin undersøgelse, og at kommis-sionen anmodes om at undersøge forhold, som strækker sig over en ganskelang periode. Det er således samlet set Justitsministeriets vurdering, at femår i dette tilfælde er en rimelig og realistisk frist for arbejdet.Justitsministeriet skal understrege, at domstolenes behandling af de sager,som vil kunne være af betydning for de forhold, som undersøgelseskom-missionen skal undersøge, ikke bliver påvirket af, at undersøgelseskom-2
missionen nedsættes. Domstolenes behandling af disse sager vil såledesfortsætte som hidtil.Det bemærkes desuden, at det efter Justitsministeriets opfattelse ikke –som anført af advokat Christian Harlang – vil udgøre en overtrædelse afDen Europæiske Menneskerettighedskonvention, at en undersøgelses-kommission med de opgaver, som er beskrevet i det foreliggende udkast tilkommissorium, gives fem år til at udføre sit arbejde.

3.

Advokat Christian Harlang har i sit brev endvidere rejst det spørgsmål,om der i stedet for én undersøgelseskommission burde nedsættes to under-søgelseskommissioner til at undersøge henholdsvis spørgsmålet om, påhvilket grundlag regeringen besluttede, at Danmark skulle deltage i krigeni Irak, og spørgsmålet om tilbageholdelse af personer under den danskekrigsdeltagelse i Irak og Afghanistan. Alternativt har advokat ChristianHarlang peget på, at hvis der kun nedsættes én undersøgelseskommission,bør den indrette sig i to afdelinger, som undersøger hvert sit af de to nævn-te spørgsmål.Det bemærkes i den forbindelse, at regeringen er meget opmærksom på, atkommissorier for undersøgelseskommissioner ikke gøres mere omfattende,end der er behov for. Det er imidlertid regeringens vurdering, at afgræns-ningen i det foreliggende udkast til kommissorium af de forhold, som skalundersøges, afspejler, hvad der er behov for at få undersøgt, og at disseforhold bør undersøges samlet.Hertil kommer, at det efter Justitsministeriets opfattelse f.eks. ikke vil væ-re hensigtsmæssigt at nedsætte to særskilte undersøgelseskommissioner,som eventuelt begge ville kunne risikere at skulle vurdere, om bestemteoplysninger afgivet til Folketinget har været retvisende og fyldestgørende.Det bemærkes desuden, at efter undersøgelseskommissionsloven er detundersøgelseskommissionen selv, der – efter samråd med udspørgeren –afgør, hvordan den praktisk tilrettelægger sit arbejde, jf. lovens § 5, stk. 1.Justitsministeriet finder derfor ikke anledning til at kommentere nærmerepå, om undersøgelseskommissionen f.eks. – som foreslået af advokat Chri-stian Harlang – bør indrette sig med to afdelinger.
3