Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
1. oktober 20122012-2658
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. september 2012 (omtrykt 6. september 2012)stillet mig følgende spørgsmål 995 (TRU alm. del), som jeg hermed skalbesvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 995:
Ministeren bedes gøre rede for, om regeringen støtter den nye bestyrelse forOdense Lufthavns ønsker om at gøre den civile lufthavn til et førendeeuropæisk testområde for ubemandede luftfartøjer (droner).Svar:
Odense Lufthavn blev 1. januar 1998 overdraget af staten til selskabet OdenseLufthavn Smba (Selskab med begrænset ansvar), som i dag ejes af Odense,Nordfyns og Kerteminde Kommuner. Det er derfor disse kommuner, derudpeger selskabets bestyrelse - herunder repræsentanter fra erhvervslivet - oger med til at bestemme, hvad lufthavnen skal benyttes til inden for rammerneaf lovgivningen på området. Lufthavnens samarbejde med konkretevirksomheder er således en sag for lufthavnen selv.I forbindelse med kommunalreformen er der på finansloven afsat et fast årligttilskud til blandt andet Odense Lufthavn. Det er op til lufthavnen selv atforvalte dette tilskud inden for gældende lovgivning.Ifølge de oplysninger som er forelagt Trafikstyrelsen, vedrører projektet iOdense Lufthavn bl.a. en test- og valideringsfacilitet forcivileubemandedeluftfartøjer. Trafikstyrelsen er som civil luftfartsmyndighed derfor involveretmed hensyn til krav og tilladelser vedrørende de flyvesikkerhedsmæssigeforhold.Trafikstyrelsen har givet tilladelse til og specificeret de midlertidigebestemmelser og betingelser for de indledende testflyvninger, der er udførtmed henblik på at undersøge egnetheden af Odense Lufthavn og densomgivelser til et eventuelt testområde.De indledende testflyvninger er efter det for Trafikstyrelsen oplyste udført afBoeing Research & Technology Europe S.L.U. i efteråret 2011 med positivtresultat. Trafikstyrelsen er ikke orienteret om yderligere testflyvninger elleromfanget i øvrigt af samarbejdet med Boeing Research & Technology EuropeS.L.U. eller samarbejde med andre virksomheder.
Den hidtidige teknologiudvikling inden for droner er især foretaget afforsvarsindustrien. En overførsel af denne teknologi til civile formål ser jeg dogkun som positiv.Den internationale luftfartsorganisation under FN, ICAO, er i færd med atindføre standarder for ubemandede luftfartøjer. Danmark (Trafikstyrelsen)deltager desuden i en gruppe bestående af en række landes luftfarts-myndigheder, som arbejder med at fastlægge certificeringsspecifikationer forubemandede luftfartøjer.Et testområde for civile ubemandede luftfartøjer i Odense Lufthavn kan kunetableres endeligt i overensstemmelse med de sikkerhedsmæssige rammer,som Trafikstyrelsen fastlægger blandt andet på baggrund af internationalestandarder. I den forbindelse vil der også blive taget hensyn til sikkerheden fornaboerne til lufthavnen, således at disse ikke påføres øgede risici.Jeg vil generelt gerne støtte initiativer inden for den civile luftfart, der bidragerpositivt til samfundets udvikling og skabelse af arbejdspladser, ved at være medtil at skabe de nødvendige rammer for at føre sådanne initiativer ud i livet. Jegfinder det i den forbindelse positivt med initiativer, der kan bidrage til enfremtid med civil luftfart i Odense lufthavn, som ellers ikke har haft særligmegen aktivitet efter Storebæltsbroens åbning.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen