Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
4. oktober 20122012-2655
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. august 2012 stillet beskæftigelsesministerenog mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 994:
Ministrene bedes gøre rede for, hvordan regeringen og det statsejede selskabFemern A/S vil sikre, at anlægsarbejdet på en kommende Femernbælt-forbin-delse bliver udført til de lønninger og efter de arbejdsforhold, der er gældendeher i landet, f.eks ved at indskrive dette i udbudsmaterialet.Svar:
Idet jeg henviser til min foreløbige besvarelse af 28. september 2012 af spørgs-målet, kan jeg hermed oplyse, at som en statsejet og socialt ansvarlig virksom-hed vil Femern A/S sikre, at det arbejde, der bliver udført for selskabet i forbin-delse med anlægget af den faste forbindelse over Femern Bælt, sker under ord-nede forhold. Da langt størstedelen af opgaverne vil blive udført af eksterne le-verandører (entreprenører mv.), vil det ske ved, at der i udbudsdokumenternevil blive stillet krav om løn-og arbejdsvilkår.Kravene vil indebære, at al national lovgivning i det land, hvor arbejdet ud-føres, skal efterleves. Det gælder eksempelvis regler i forhold til maksimal ar-bejdstid, ret til ferie, arbejdsmiljø mv. Det vil sige, at al arbejde, der udføres pådansk henholdsvis tysk territorium, skal ske i overensstemmelse med danskhenholdsvis tysk lovgivning.I Danmark er lønforhold ikke reguleret ved lov, men aftales mellem arbejds-markedets parter. Det følger af ILO konvention 94 om arbejdsklausuler i of-fentlige kontrakter, som Danmark har ratificeret, at statslige myndigheder oginstitutioner er forpligtede til at sikre de medarbejdere, der udfører udbudteopgaver, sikres løn, arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gun-stige end dem, der gælder for arbejde af samme art inden for vedkommende fageller industri på den egn, hvor arbejdet udføres.Derfor vil Femern A/S, som statslig virksomhed, indføje en betingelse i udbuds-dokumenterne, der pålægger både entreprenørerne og deres underentreprenø-rer at sikre, at ansatte, der arbejder i Danmark, skal sikres vilkår, der ikke er
mindre gunstige end dem, der blandt andet gælder i henhold til kollektivoverenskomst for arbejde af samme art, hvor arbejdet udføres.Femern A/S vil ikke blot stille krav i udbudsmaterialet, men også opstille mo-deller for overvågning af vilkårenes overholdelse i forbindelse med administra-tion af kontrakterne i anlægsperioden.Femern A/S vil drøfte spørgsmålet med arbejdsmarkedets parter med henblikpå at kunne sikre, at de bydende entreprenører, inden afgivelse af endelige bud,kan demonstrere, at de vil kunne leve op til kravene.Som nævnt indledningsvis gælder derimod tysk lovgivning for den del af Fe-mern Bælt-forbindelsen, der ligger i Tyskland. Jeg kan i den forbindelse oplyse,at spørgsmålet om mindsteløn til udenlandsk arbejdskraft er reguleret ved lov iTyskland. For nogle sektorer, herunder bygge- og anlægssektoren, er dette kon-kret gjort ved at fastsætte, at bestemmelserne i de gældende overenskomster påområdet skal overholdes, også i forhold til udenlandsk arbejdskraft.Konsekvensen af den tyske måde at implementere udstationeringsdirektivet påer, at det er relativt enkelt for Femern A/S at sikre, at der ikke sker social dum-ping, idet kravene til entreprenørerne følger direkte af tysk lov.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen