Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1161088_0001.png
1161088_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
2. oktober 20122012- 2651
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. august 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 993:

”Vil ministeren redegøre for tidsbesparelser i faktiske tal og i procent af samletrejsetid i dag på strækningen Herning-Aarhus, specifikt på strækningerne Her-ning-Silkeborg og Silkeborg-Aarhus, hvis den maksimale hastighed på skinner-ne øges til hhv. 120 km, 140 km og 160 km?”

Svar:

Som omtalt i min besvarelse af Transportudvalgets spørgsmål 992, har Ba-nedanmark kun undersøgt en forhøjelse af hastigheden til 140km i timen mel-lem Skanderborg og Herning.De absolutte og relative rejsetidsgevinster for et tog , der stopper på alle statio-ner (”Stop-tog”) henholdsvis et eksprestog (”REX-tog”) fremgår af nedenståen-de tabel. Gevinsten er sammenlignet med rejsetiderne i den kommende køre-plan for 2013, som er tæt på at udnytte den eksisterende infrastruktur optimalt.Mulige rejsetidseffekter af opgradering til 140 km/t Skanderborg – Herning

Skanderborg-Silke-

Silkeborg-Herning

borg

Stop-togREX-togStop-togREX-togGennemsnitlig rejsetid iKøreplan 2013 –28:3023:4542:0029:30min:sekRejsetid efter op-23:1618:4333:2324:12gradering – min:sekTidsbesparelse –5:145:028:375:18min:sekTidsbesparelse – pct.18,421,520,518,0
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen