Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1160829_0001.png
1160829_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
1. oktober 20122012-2651
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. august 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 992:

”Vil ministeren redegøre for, hvad det vil koste at øge den maksimale hastighedpå skinnerne på strækningen Herning-Aarhus, specifikt på strækningerne Her-ning-Silkeborg og Silkeborg-Aarhus, til henholdsvis 120 km, 140 km og 160km, og hvilke ændringer det vil indebære på infrastrukturen m.m., samt hvadde nuværende maksimale hastigheder er på strækningerne?”

Svar:

Banen mellem Herning og Aarhus er sammensat af tre afsnit: Herning – Silke-borg, Silkeborg – Skanderborg og Skanderborg – Aarhus. Afsnittet mellemSkanderborg og Aarhus er en del af hovedbanenettet, hvor det allerede er mu-ligt at køre op til 180 km/t. Spørgsmålet antages derfor kun at sigte på den re-sterende del af strækningen.Mellem Herning og Silkeborg er det i dag muligt at køre op til 100 km/t, ogmellem Silkeborg og Skanderborg op til 120 km i timen.1. Forhøjelse til 120 km i timen:Da maksimalhastigheden mellem Silkeborg og Skanderborg allerede ligger på120 km/t er der kun behov for en forhøjelse mellem Herning og Silkeborg.Banedanmark vurderer, at en forøgelse af maksimalhastigheden til 120 km/tpå denne delstrækning ikke rummer den store praktiske tidsgevinst, da togenealligevel på stationerne vil skulle afvente tog som kører i modsat retning.Fremfor at skulle udbygge krydsningsmulighederne til dette formål skønnes detbilligere at hæve hastigheden til 140 km i timen jævnfør niveau 2.2. Forhøjelse til 140 km i timen:En opgradering af maksimalhastigheden til 140 km/t mellem Herning og Skan-derborg vurderes at koste i størrelsesordenen 170 mio. kr. Heri indgår en op-gradering af selve banen for ca 50 mio. kr. og en forlængelse af krydsningsspo-
ret i Ry med et dobbeltspor på omkring 4 km til en anslået omkostning af 120mio. kr. Forbedring af krydsningsmuligheden er en forudsætning for at kunneudnytte den højere hastighed.På grund af den kurvede linjeføring af banen, og hensynet til passagererneskomfort, vil togene med opgraderingen til 140 km/t i praksis kun komme til atkøre med mellem 80 og 140 km/t og en gennemsnitsfart på omkring 120 km/t.3. Forhøjelse til 160 km i timen:Omkostningerne ved at tilvejebringe yderligere rejsetidsgevinster gennem op-gradering til endnu højere hastigheder vil være så betydelige, at det formentligvil være mere effektivt at anlægge en helt ny bane – i hvert fald mellem Aarhusog Silkeborg.Banedanmark har derfor ikke undersøgt et opgraderingsalternativ til 160km/t.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen