Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1160868_0001.png
1160868_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
1. oktober 20122012-2646
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. august 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 985:

Hvor mange penge er der i de enkelte år siden 2004 samlet brugt påindkøb/leje/leasing af nyt materiel og opgradering af eksisterende materielsom følge af, at IC4-togene ikke er indsat i togtrafikken som forudsat, og hvadforventes disse omkostninger at være frem til udløbet af DSB’s forhandledekontrakt for regional- og fjerntrafikken?

Svar:

DSB har oplyst følgende:”DSB har nedenfor opgjort sine udgifter til indkøb, leje og leasing af nyt materi-el samt på opgradering af eksisterende materiel som følge af, at IC4-togene ikkeer blevet indsat i passagertrafikken som forudsat.De første dobbeltdækkere blev lejet af DSB i 2001 med henblik på at dække etbehov i en overgangsperiode. Dermed er det først fra 2007, at DSB har udgiftertil indkøb, leje og leasing af nyt materiel, som kan tilskrives den forsinkede ind-sættelse af IC4.DSB skal påpege, at der også i årene 2012-2014 vil være omkostninger til ind-køb, leje og leasing af nyt materiel samt på opgradering af eksisterende materi-el. Helårseffekten af disse omkostninger i forhold til IC4 kan ikke opgøres end-nu. Det skal dertil bemærkes, at dele af materielelementerne i trafikaftalen af12. juni 2012 også kan få en betydning i relation til IC4.Omkring opgradering af materiel bemærker DSB, at omkostningerne primærtdækker over driftsforbedrende tiltag på lokomotiver. En effekt heraf er, at DS-B’s ME-lokomotiver har forbedret deres driftsstabilitet fra, at der i 2009 og2010 var ca. 7.000 km mellem forsinkende hændelser til, at der indtil videre i2012 har været ca. 28.000 km mellem forsinkende hændelser.
Denne forbedring vil også gavne den fremtidige anvendelse dobbeltdækkere ogdermed have positive effekter udover den, der relaterer sig til erstatningsmate-riellet.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen