Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1160846_0001.png
1160846_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
1. oktober 20122012-2645
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. august 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 984:

Ligger trafikaftalen fra juni 2012 - hvor der afsættes betydelige beløb til erstat-ningsmateriel - inden for rammerne af EU’s statsstøtte- og konkurrencereglerhenset til det forhold, at DSB i 2009 indgik en aftale med Ansaldobreda (Settle-mentAgreement), hvor 700 mio. kr. netop forudsattes anvendt til erstatnings-materiel, herunder om der er sket/vil ske en tilsvarende reduktion i DSB’s kon-traktbetaling?

Svar:

I henhold til Kontrakt mellem Transportministeriet og DSB om fjern- og regio-naltrafik udført som offentlig service i perioden 2005-2014 (herefter benævnttrafikkontrakten) er DSB forpligtet til at levere en trafikydelse. For denne tra-fikydelse modtager DSB en kontraktbetaling som er optaget som en udgift påfinansloven.Som del af kontraktbetalingen modtager DSB en beregnet årlig betaling derdækker afskrivning og forrentning af IC2- og IC4-tog. Den årlige beregnede be-taling følger af en på forhånd fastsat (forventet) leveringsplan for kontraktperi-oden som fremgår af trafikkontraktens pkt. 7.Dette medfører, at DSB ved en forsinkelse af en togleverance sparerudgifter til afskrivning og forrentning af de pågældende togsæt. DSB opgør ef-ter udgangen af hvert kalenderår reduktionen af kontraktbetalingen som følgeaf forsinkede togleverancer. I og med, at leverancerne af de nye IC2 og IC4 togikke har fulgt den forudsatte leveringsplan er betalingen til DSB løbende blevetreduceret.Reduktionen af DSB’s kontraktbetaling følger endvidere EU’s statsstøtteret. Forat undgå, at DSB modtager en overkompensation i forbindelse med forpligtel-serne i trafikkontrakten og dermed ulovlig statsstøtte, jf. Kommissionens be-slutning af 24. februar 2010 i sagen om statsstøtte til DSB (C41/2008), er DSBforpligtet til, at betale den for høje kontraktbetaling tilbage til staten.
Aftale om bedre og billigere kollektiv trafikmellem regeringen, Enhedslistenog Dansk Folkeparti sikrer, at materielsituationen i Danmark forbedres til gavnfor passagererne. Det materiel, som er besluttet med indgåelsen afAftale ombedre og billigere kollektiv trafiker ikke en del af kontrakten med DSB og fi-nansieres derfor separat.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen