Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
18. september 20122012-2426
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. august 2012 stillet mig spørgsmål 977 somjeg hermed skal besvare.Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 977:
”Ministeren bedes gøre rede for, hvilke dynamiske effekter, der eventuelt kanforventes, såfremt der sker en opgradering af Rute 9 fra Tårs færgehavn tilMaribo, i og med at en række virksomheder fra det vestlige Lolland er ved atlokalisere sig tættere på Sydmotorvejen.”Svar:
Vejdirektoratet har i forbindelse med forundersøgelsen foretaget en screeningaf erhvervsforhold i oplandet til rute 9, herunder forventninger til dynamiskeeffekter af en udbygning..Det fremgår af screeningen (s. 6) at :Området mellem Sydmotorvejen (E47) og Nakskov og det øvrigeVestlolland kobles erhvervsøkonomisk og som arbejdsmarked sammenmed Sjælland og FalsterDer skabes en hurtigere adgang til markedet i Nordtyskland for industriog turisme på Lolland, Langeland og FynVejforbindelsen til Svendborg og videre mod vest styrkes.
Vejdirektoratets screening forholder sig ikke detaljeret til konkrete forskelle forvirksomheder lokaliseret hhv. på det Vestlige Lolland og tæt på Sydmotorvejen.Som det fremgår af screeningen (side 7) forventer virksomhederne ”her og nu”fordele ved en udbygning af rute 9 , herunder særligt i form af sparettransporttid og lettere at tiltrækning af arbejdskraft.
Virksomhederne generelt forventer ikke, at en udbygning af rute 9 vil medførevæsentlige forbedringer i virksomhedernes eksportmuligheder ogimportmuligheder eller medføre at virksomhederne vil foretage ændringer istrategi, adfærd, forretningsgrundlag eller lignende.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen