Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1157805_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. september 20122012-2591
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. august 2012 stillet mig følgende spørgsmål974 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 974:

Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt der i forbindelse med KØR-projektethar været problemer med etablering signaler på Øresundsbanen (i givet fald:hvilke problemer), bl.a. ved den nye "station": Bavnehøj Fjern.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Det har i forbindelse med flytningen af to indkørselssignaler ved København Hi forbindelse med KØR-projektet vist sig, at signalernes nye placering var uhen-sigtsmæssig på grund af dårlig synlighed. Når et tog kører fra Bavnehøj Fjernmod København H, ses signalet på det ene spor før eller samtidigt med signaletpå det andet spor på grund af kurve- og højdeforholdene i området. Banedan-mark vurderer ikke, at der er sikkerhedsmæssige problemer med de to signaler,da strækningen er udstyret med ATC.Signalernes placering er oprindeligt fastlagt af Signalkommissionen, der beståraf repræsentanter fra Banedanmark, DSB og Lokomotivpersonalets Afdeling(LPA) under Dansk Jernbaneforbund. Kommissionen besigtigede torsdag d. 6.september de to signaler og besluttede at flytte det ene signal til den anden sideaf sporet samt at flytte det andet signal 70 m frem til en placering, der giverbedre synlighed.Det forventes, at flytningen af det ene signal kan udføres ultimo 2012, mens detandet, der skal flyttes længere, på grund af projektering og godkendelse førstkan udføres ultimo marts 2013. De samlede omkostninger skønnes til ca. 1½mio. kr., som holdes inden for KØR-projektets økonomi”Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen