Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1157185_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
17. september 20122012-2589
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. august 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 972:

Hvad er begrundelsen for, at der i ”Udkast til bekendtgørelse omTrafikstyrelsens opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse afTrafikstyrelsens forskrifter” lægges op til fjernelse af borgernes generelleklageadgang i forhold til luftfartsloven? Kan ministeren garantere, atTrafikstyrelsens sagsbehandling altid er af en sådan kvalitet, at der ikke kanopstå behov for at klage over en administrativ afgørelse?

Svar:

Jeg kan oplyse, at baggrunden for udstedelsen af den nye bekendtgørelse omTrafikstyrelsens opgaver og beføjelser, klageadgang mv. er, at opgavernevedrørende forberedelse, indgåelse og opfølgning i forhold til kontrakter påjernbane- og færgeområdet pr. 1. september 2012 er samlet iTransportministeriets departement. Herudover er der indarbejdet vissekonsekvensrettelser som følge af ændringer i anden lovgivning.Der er i den forbindelse ikke sket nogen ændring i adgangen til at indbringeafgørelser truffet af Trafikstyrelsen efter lov om luftfart. Der var således hellerikke med den dagældende bekendtgørelse adgang til at indbringeTrafikstyrelsens afgørelser efter luftfartsloven for anden administrativmyndighed.Retlige spørgsmål, herunder vedrørende sagsbehandlingen, kan som hidtilpåklages til transportministeren.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen