Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1158155_0001.png
1158155_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. september 20122012-2578
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. august 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Gitte Lillelund Bech (V).

Spørgsmål nr. 967:

Er det ministerens vurdering, at der generelt overimplementeres, når der ertale om krav til virksomheder i danske havne, herunder et ubetinget krav omadgangskontrol og overvågning uanset hvilket risikoniveau, der vurderes atvære?

Svar:

De danske bestemmelser vedrørende maritim sikring på danske havne følgerdirekte af internationale regler besluttet i Den InternationaleSøfartsorganisation (IMO) og i EU. Ifølge de internationale regler skalnødvendige sikringstiltag for havnefaciliteter, der ønsker at modtageinternational gods- og passagertransport og derved indgår i den internationalesøtransportkæde, fastsættes i henhold til en såkaldt sikringsplan for havnen.Kravene i sikringsplanen er baseret på en individuel sårbarhedsvurdering afden enkelte havnefacilitet, der tager udgangspunkt i og hensyn til lokaleforhold. Sårbarhedsvurderingen udarbejdes af havnen i samarbejde medpolitiet.Efter de internationale regler er der krav om, at en sikringsplan skal omfatteforanstaltninger, som sikrer kontrol med adgangen til havnefaciliteten samtovervågning af havnefaciliteten. Dette krav gælder uanset resultatet afsårbarhedsvurderingen.Den maritime sikring i Danmark er er dermed en direkte udmøntning af deinternationale regler, der gælder på området og det er ikke umiddelbart minopfattelse, at vi i Danmark har ”overimplementeret” disse regler. Detteunderstøttes af, at EU-Kommissionen ved en inspektion af den maritimesikring i Danmark i 2010 pegede på, at en konkret havnefacilitet ikke levede optil de internationale forpligtelser.
Kystdirektoratet har desuden tidligere - i forbindelse medTransportudvalgsspørgsmål 1085-1086 (2011) – oplyst, at vi fra dansk side harhaft mindre omfattende sikkerhedsforanstaltninger end de andre nordiskelande.I det omfang den enkelte havn ønsker at modtage international gods- ogpassagertransport, er det vigtigt, at den maritime sikring lever op tilinternationale krav. Det sikrer, at danske havne kan indgå som led i deninternationale søtransportkæde.På samme tid er det min holdning, at maritim sikring i danske havne i videstmuligt omfang skal være proportionel og tage hensyn til lokale forhold.Derfor finder jeg det også vigtigt, at vi løbende evaluerer den maritime sikring iDanmark. Blandt andet derfor er det besluttet, at Kystdirektoratet skaligangsætte en evaluering af den danske tilgang, så vi får et billede af hvordanden maritime sikring kan tilrettelægges mest hensigtsmæssigt for aktørerne påhavnene samtidig med, at vi også fremover kan leve op til internationaleforpligtelser.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen