Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1157361_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
17. september 20122012-2566
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. august 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 963:

Ministeren bedes gøre rede for, hvilken betydning det har/vil kunne få for dengrænseoverskridende togtrafik, og især for togtrafikken på den knap 1 km langedistance mellem stationen og den dansk-tyske grænse, at Padborg ikke længereregnes for en grænsestation, men nu blot er en station i Danmark.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser, at:”Padborg station har altid været en station i Danmark, hvor de danske regler ogretsgrundlag har fundet anvendelse. Historisk har trafikken mellem Padborgstation og grænsen beroet på en aftale mellem de to nationale jernbanevirk-somheder/infrastrukturforvaltere (DSB og DB).Sidenhen er der kommet en række EU-regler for jernbanen. Trafikstyrelsen harkonstateret, at jernbanevirksomheder uden gyldigt sikkerhedscertifikat harkørt mellem den dansk – tyske grænse og Padborg station. Trafikstyrelsen harderfor kontaktet de pågældende virksomheder for at få løst problemet.Trafikstyrelsen arbejder fortsat på en løsning, der giver mindst mulig besværfor virksomhederne, og samtidig sikrer overholdelse af den fælles europæiskelovgivning.Det forventes ikke, at selve trafikken vil blive berørt, men at der alene vil væretale om nogle ændrede administrative rutiner.”
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen