Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
10. september 20122012-2547
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. august 2012 stillet mig følgende spørgsmål954 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 954:
Ministeren bedes gøre rede for de problemer, der enten kan eller vil opstå i for-bindelse med at Banedanmark indfører signalsystemet ERTMS på niveau 3,mens andre europæiske lande arbejder på niveau 2, bortset fra et par stræknin-ger, der anvender niveau 2,3.Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som har oplyser, at:”Tog udstyret med ERTMS-ombordudstyr baseline 3 software kan befærdestrækninger med ældre ERTMS-standarder, hvor der ikke er foretaget nationa-le tilføjelser. Tog udstyret med ældre ERTMS-software som for eksempel2.3.0d. skal have deres udstyr opgraderet for at kunne befærde strækninger ud-styret med ERTMS baseline 3.Banedanmark har et tæt samarbejde med Trafikverket i Sverige, og påtænker atetablere et tilsvarende samarbejde med DB Netze i Tyskland med henblik på athåndtere de udfordringer, der er forbundet med at forbinde løsninger med for-skellig ERTMS-baselines.I forbindelse med togtrafikken, der skal køre på både det danske og svenskejernbanenet skal der udvikles hhv. et dansk og et svensk oversættelsesmodul,der gør togene i stand til at befærde jernbanenettet på begge sider af Øresund(en såkaldt STM). Banedanmark er i færd med at udvikle den danske STM ogarbejder tæt sammen med Trafikverket om integrationen af den danske ogsvenske STM til ombordsudrustningen.”
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen