Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
NB: DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål A-I vedr. betalingsringSpørgsmål A”Hvad kan ministeren oplyse om denkonkrete placering af en betalingsringved København? Herunder ønskes enkonkret vurdering af, hvilke borgere,virksomheder og kommuner, derkonkret rammes af betalingsringen.”Samrådsspørgsmålet er stillet efterønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V)Svar:
Som det fremgår af regeringsgrundlaget,vil regeringen fremsætte forslag om enbetalingsring i Hovedstadsområdet.Regeringen vil sikre en høringsfase og
Side 2/10
inddrage alle relevante interessenter.Jeg synes, det er vigtigt, at vi nu fårstartet dialogen om regeringens forslag.Den proces vil vi nu sætte i gang. Og denhelt konkrete placering afbetalingsringen vil i sagens naturafhænge af dette arbejde.Det er selvfølgelig helt klart, at vi i detvidere arbejde med den præciseudformning af betalingsringen vil sikre,at det ikke bliver sværere at nå gennemdagens gøremål – tværtimod vil vi gøredet lettere.
Spørgsmål B”Mener ministeren, at en betalingsring
Side 3/10
ved København vil fremme den samledemobilitet samt erhvervsudviklingen ogjobskabelsen i hovedstadsområdet?”Samrådsspørgsmålet er stillet efterønske fra Leif Mikkelsen (LA)Svar:
Der spildes 130.000 timer hver dag pågrund af trængsel i hovedstadsområdet.Den situation fremmer hverkenmobiliteten, erhvervsudviklingen ellerjobskabelsen.Betalingsringen er et nødvendigt svar påde store og voksende problemer medtrængsel i og på indfaldsvejene tilKøbenhavn, og jeg er overbevist om, aten betalingsring vil få en række positivekonsekvenser for mange.
Side 4/10
Der vil være mindre trængsel på vejene,således at mange, der benytter bilen ihovedstadsområdet, vil kunne kommehurtigere til og fra arbejde og få bedretid til at hente deres børn, mens varernevil kunne komme hurtigere frem.Med betalingsringen vil der kunnetilvejebringes et provenu, som kananvendes til gøre den kollektive trafikbåde billigere og bedre, således at ogsådem, der benytter den kollektive trafik,vil kunne komme til og fra arbejdenemmere og billigere end før.Hvis der er trængsel på vejene, ellertogene ikke går til tiden, så koster dettravle familier dyrebar tid. Det er netopen af de ting, en betalingsring vil bidragetil at afhjælpe.Vi er i regeringen overbevist om, atbetalingsringen derfor kan bidrage til at
Side 5/10
gøre hovedstadsområdet mere attraktivog dermed også bidrage til at tiltrækkeflere investeringer og arbejdspladser.Spørgsmål C”Ministeren bedes oplyse, hvilkekonsekvenser den foreslåedebetalingsring ved København vil få forprisniveauet i de københavnskedetailhandelsforretninger, herundermed hensyn til fødevarer, tøj og andreforbrugsvarer. Herunder ønskesministerens kommentar til oplysningerfra Dansk Handelsblad om, at deforeslåede bompenge for varebiler oglastbiler vil øge detailhandelenssamlede omkostninger med op til 40mio. kr. om året.”Samrådsspørgsmålet er stillet efterønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V)
Side 6/10
Svar:
Som tidligere nævnt vil regeringen sikreen høringsfase og inddrage alle relevanteinteressenter.Jeg synes, det er vigtigt, at vi nu fårstartet dialogen om regeringens forslag.Jeg mener, vi skal bruge tiden på at tagefat på de trængselsproblemer, somtusinder af borgere sidder fast i hver dagfrem for at diskuttere hypotetiskeberegninger, som er lavet før vi harpræsenteret en konkret model forbetalingsringen.Med forslaget om en betalingsring giverregeringen et konkret bud påhåndteringen af trængselsproblemerne iHovedstadsområdet. Det er bådefremsynet og konstruktivt.
Side 7/10
Ringen indføres for at nedbringetrængslen i og omkringKøbenhavn og indtægterne,anvendes til bedre og billigere kollektivtrafik i og omkring Hovedstadsområdet.En betalingsring vil:•reducerebiltrafikken og dermed sikrebedre fremkommelighed på vejene•spareborgere og virksomheder forkostbar tid, som i dag spildes i køer•ogikke mindst reducere støj- ogluftforureningen i København.En betalingsring vil give et bedrebymiljø, give bedre plads på vejene oggøre den kollektiv trafik til et mere
Side 8/10
attraktivt alternativ til bilen.Spørgsmål D”Hvilke trafikale konsekvenser menerministeren at en betalingsring vedKøbenhavn vil få? Herunder fortrafikmængden inden for ringen samtuden for ringen. Endvidere ønskesministerens vurdering afbetalingsringens effekt på behovet forparkeringspladser i kommunerne udenfor ringen.”Samrådsspørgsmålet er stillet efterønske fra Lars Barfoed (KF)Svar:
Som tidligere nævnt under dette samråd,synes jeg, at det er vigtigt, at vi får startetdialogen om regeringens forslag.
Side 9/10
Den proces vil vi nu sætte i gang. Og dekonkrete trafikale effekter afbetalingsringen vil i sagens naturafhænge af dette arbejde.Men der er selvfølgelig ingen tvivl om, atdet er vigtigt, at vi får løst de praktiskeudfordringer i forhold til bl.a. parkeringpå en god måde.Spørgsmål E”Ministeren bedes uddyberegeringsgrundlagets ordlyd om, at detforventede provenu fra betalingsringenved København på 2 mia kr. om åretskal anvendes til bedre og billigerekollektiv trafik. Herunder ønskes oplyst,hvornår billetpriserne i den kollektivetrafik bliver sænket samt hvor storprisreduktionen bliver.”
Side 10/10
Samrådsspørgsmålet er stillet efterønske fra Kim Christiansen (DF)Svar:
Jeg skal endnu en gang gentage, at vi nuvil starte dialogen om regeringensforslag til en betalingsring.Helt præcist hvilke instrumenter vi viltage i brug i forhold til at gøre denkollektive trafik både bedre og billigerevil i sagens natur afhænge af denkommende tids dialog.Som tidligere nævnt ser jeg gerne etbredt samarbejde, og jeg håber, at vi kanfinde en løsning i fællesskab.