Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1148032_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. august 20122012-2387
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. august 2012 stillet mig følgende spørgsmål926 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 926:

Hvilke trafikale, økonomiske og miljømæssige konsekvenser vil det efter mini-sterens vurdering få, at det svenske politi – som konsekvens af en dom fra Sve-riges Højesteret – er begyndt at håndhæve en maksimal vægtgrænse på 40 tonfor 5- og 6-akslede lastbiler?

Svar:

Den ændrede svenske praksis vedr. store vogntog i international transport mel-lem Danmark og Sverige vil have visse konsekvenser for de vognmænd, der ud-fører de pågældende transporter. Vognmændene vil – i hvert fald på korteresigt – kunne komme i en situation, hvor de vil have vanskeligt ved at opfyldederes kontraktlige forpligtelser, med økonomiske tab til følge.Endvidere er det i visse situationer nødvendigt at omlade lasten fra de storevogntog til flere eller mindre køretøjer, hvilket kan gøre trafikken mindre fly-dende for de pågældende transporter. Samtidig vil det have negative miljømæs-sige virkninger, at vognmændene vil være nødt til at anvende et større antal kø-retøjer til transporter til og fra Sverige end hidtil.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen