Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1148051_0001.png
1148051_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. august 20122012-2387
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. juli 2012 stillet mig følgende spørgsmål 923(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 923:

Hvordan forholder ministeren sig til, at man i Sverige, som konsekvens af endom fra Sveriges Højesteret, er begyndt at stille krav om, at lastbiler i interna-tional trafik opfylder kravet om maksimal vægt på 40 tons? Vil ministerenbruge samme fortolkning af EU’s regler i Danmark?

Svar:

Jeg har med bekymring modtaget oplysninger om den ændrede praksis i Sveri-ge for så vidt angår internationale vejtransporter mellem Danmark og Sverige,som indebærer, at man fra svensk side ikke længere accepterer internationaletransporter med vogntog over 40 ton eller med en længde på over 16,5 m (sæt-tevogne) hhv. 18,75 m (påhængsvogntog).Denne praksisændring, som er indført uden varsel, gør det naturligvis svært fordanske vognmænd at overholde deres kontraktlige forpligtelser – i hvert fald påkort sigt – og indebærer derfor økonomiske tab for de vognmænd, der udførerde pågældende internationale transporter til og fra Sverige.Jeg har derfor den 1. august 2012 skrevet til min svenske kollega og udtrykt be-kymring og forundring over den ændrede svenske praksis.Jeg har henvist til, at hverken danske myndigheder eller vognmandsorganisa-tioner på forhånd har modtaget oplysning om den ændrede svenske fortolkningaf reglerne.Samtidig har jeg henledt min kollegas opmærksomhed på, at EU’s transport-kommissær Siim Kallas den 13. juni 2012 har skrevet et brev til formanden forEuropa-Parlamentets transportkomité, hvor kommissæren tilkendegiver, at deter Kommissionens holdning, at EU-reglerne tillader kørsel med modulvogntogmellem lande, der hver for sig tillader større dimensioner end de ovennævnte.
Jeg har på denne baggrund anmodet om, at man fra svensk side hurtigst muligtvurderer og eventuelt tilpasser den svenske lovgivning på området - bl.a. i lysetaf den nævnte udmelding fra Kommissionen – med henblik på at løse det op-ståede problem.Jeg har også bedt om, at man fra svensk side indtil da stopper håndhævelsen afden ændrede praksis, indtil spørgsmålet er udredt.Der er p.t. ikke planer om at ændre den danske fortolkning af EU-reglerne.Når alt dette er sagt, er det naturligvis begrænset, hvad vi kan gøre for at påvir-ke afgørelser fra svenske domstole.Jeg kan oplyse, at min norske kollega har skrevet et tilsvarende brev til densvenske infrastrukturminister.Mit brev til den svenske infrastrukturminister vedlægges til orientering.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen