Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1147372_0001.png
1147372_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. august 20122012-2362
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. juli 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 916:

Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor Banedanmark - modsat både svenskejernbaner og norske jernbaner - har underskrevet kontrakter om nye signaler,inden ERTMS-signalsystemet er blevet testet på en pilotstrækning?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende:”Som det fremgår af besvarelsen af TRU 915 er der 46 udenlandske jernbane-forbindelser, hvor ERTMS niveau 2 enten er i brug eller under udrulning.Banedanmark har indgået to kontrakter om etablering og vedligeholdelse afERTMS-baseret signalinfrastruktur på fjernbanen øst og vest for Lillebælt medAlstom henholdsvis et konsortium bestående af Thales og Balfour Beatty Rail.Begge leverandører er udvalgt efter en udbudsrunde med fire øvrige deltagendeleverandører, som alle var prækvalificeret på baggrund af deres erfaringer meddesign, installation, test og ibrugtagning af ERTMS-baseret signalinfrastruktur.Den nye signalinfrastruktur ibrugtages gradvist opdelt strækningsvist i 12ibrugtagninger øst for Lillebælt og 11 vest for Lillebælt.Øst for Lillebælt er strækningen Roskilde-Køge-Næstved (eksklusiv RoskildeSt. og Næstved St.) planlagt til at være den første strækning, der ibrugtages,mens den første strækning vest for Lillebælt er planlagt til at være Langå-Fre-derikshavn (eksklusiv Langå St.).For begge de to første strækninger er der før ibrugtagningen planlagt en serietests. Først tester de to leverandører delsystemerne, som den nye signalinfra-struktur består af, i deres testlaboratorier. Derefter installeres delsystemernepå strækningerne, og der udføres endnu en serie tests, som til sidst leder fremtil ibrugtagning af den nye signalinfrastruktur. For hver af de to strækninger erder planlagt et testforløb på lige over to år, inklusiv to-tre måneders natligetestkørsler uden passagerer, inden ibrugtagningen.”
Jeg henholder mig til Banedanmarks besvarelse.Med venlig hilsen
Side 2/2
Henrik Dam Kristensen