Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1147374_0001.png
1147374_0002.png
1147374_0003.png
1147374_0004.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. august 20122012-2350
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. juli 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 915:Ministeren bedes oplyse status for resultatet fra ERTMS-pilotstrækninger i delande, der enten har eller er ved at indføre ERTMS.Svar:Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som har bidraget med nedenståen-de oversigt over 46 udenlandske jernbaneforbindelser, hvor ERTMS niveau 2 entener i brug eller under udrulning samt erfaringerne hermed.
”BelgienI Belgien har to højhastighedsstrækninger (samlet 96 km) været i drift medERTMS siden 2009 med den forudsatte høje regularitet og tætte togfølge. Deter strækningerne fra Liege til det tyske net i Aachen og fra Antwerp til det ne-derlandske net.FrankrigI Frankrig forventes den 300 km lange højhastighedsstrækning fra Paris tilStrasbourg at overgå til drift baseret på ERTMS niveau 2 i slutningen af 2013;strækningen er under opdatering til gældende baseline (2.3.0d). Ibrugtagninger tre år senere end oprindelig planlagt. ERTMS-delen er blevet testet, men derforeligger endnu ikke en national godkendelse heraf. Strækningen kører i fulddrift med det franske ATC-system TVM430, som jernbanevirksomheden SN-CF’s rullende materiel generelt er udrustet med, og der har derfor ikke væretpres på for at ibrugtage ERTMS-delen.ItalienI Italien er fem højhastighedsstrækninger (samlet 670 km) blevet taget i drift iperioden 2005 – 2009 og har haft den forudsatte høje regularitet og tætte tog-følge. Det drejer sig om Rom – Napoli, Torino – Novara, Novara – Milano,Milano – Bologna samt Bologna – Firenze.
KinaI Kina gik den 1.000 km lange højhastighedsstrækning fra Wuhan til Gu-angzhou i kommerciel drift med ERTMS niveau 2 i december 2009 med denforudsatte performance, og højhastighedsstrækningen Zhengzhou – Xi’an på505 km har været i kommerciel drift siden februar 2010.NederlandeneI Nederlandene har den 160 km lange godsstrækning fra Rotterdam over Em-merich til den tyske grænse været i kommerciel drift med ERTMS niveau 2 si-den august 2008 efter en længere periode med mangel på ERTMS-udrustedelokomotiver. Årsagen var en manglende afklaring af finansieringen for det rul-lende materiel.Højhastighedslinien Amsterdam – Rotterdam – den belgiske grænse (HSLZuid, 125 km) har været i kommerciel drift med ERTMS niveau 2 siden septem-ber 2009 efter en længere periode med mangel på ERTMS-udrustet materiel.Årsagen var markant forsinket levering af nye højhastighedstog.Den meget tæt trafikerede strækning Amsterdam – Utrecht (30 km, 4 spor,blandet trafik) blev ibrugtaget med ERTMS niveau 2 i prøvedrift den 24. marts2010; kommerciel drift vil starte i takt med udrustningen af jernbanevirksom-heden Nederlandske Spoorwegens rullende materiel. Ibrugtagning var oprinde-lig planlagt fire år tidligere, men leverandørens sikringsanlæg var blevetanvendt i et andet projekt og var ikke dimensioneret til Amsterdam – Utrechtstrækningen. Anlægget havde derfor ikke den forudsatte høje funktionalitet ogkapacitet, hvilket blev løst ved at opgradere til en nyere udgave i 2009/10.Lelystadt-Zwolle (45 km) er under ibrugtagning med ERTMS niveau 2 og plan-lægges at overgå til kommerciel drift i slutningen af 2012.Saudi-ArabienSaudi-Arabien er ved at bygge den 1.600 km lange højhastighedsstrækningNorth-South Railway med ERTMS niveau 2. Strækningen planlægges i drift de-cember 2013.SchweizI Schweiz har de to strækninger Mattstetten – Rothrist og Lötschberg-tunnelen(samlet 80 km, blandet trafik) siden 2007 været i drift med ERTMS med denforudsatte høje regularitet og tætte togfølge.Projektet vedrørende bygning af Gotthard-tunnelen (65 km, blandet trafik) påbasis af ERTMS niveau 2 pågår som planlagt.StorbritannienI Storbritannien har Shrewsbury – Aberystwyth/Pwllheli (215 km, blandet tra-fik) været i kommerciel drift siden marts 2011 og kører med den forudsatte re-
Side 2/4
gularitet. Delstrækningen Pwllheli – Harlech blev sat i drift oktober 2010.Strækningen blev taget i brug i to stadier på grund af administrative problemermed at opnå interoperabilitetsgodkendelse.SpanienI Spanien er 12 højhastighedsstrækninger (samlet 1.700 km) i drift medERTMS niveau 1 og testet for niveau 2. Strækningerne er godkendt for niveau 2og er generelt klar til kommerciel drift, idet problemer med dataradioen i om-bordudstyret dog er under afhjælpning. Det er således kun et spørgsmål om endriftsmæssig beslutning om, hvornår strækningerne skal overgå til niveau 2.Den første del af nettet Madrid-Lleida (460 km) er nu i kommerciel drift medERTMS niveau 2.Yderligere to højhastighedsstrækninger på samlet 300 km er under installationog test med planlagt idriftsættelse indenfor 1-2 år. Heraf er f.eks. Albacete-Ali-cante planlagt til at gå i drift sommer 2013.SverigeI Sverige blev ERTMS niveau 2 taget i brug på den nybyggede Botniabanen(190 km, blandet trafik) august 2010. Der var i den første tid en del togaflysnin-ger som følge af manglende udrustet materiel og forsinkelser som følge af man-geartede startvanskeligheder.ERTMS niveau 2 på Sundsvall – Långsele (180 km) er under ibrugtagning ogforventes i drift august 2012.Malmø Citytunnel er afhængig af ERTMS udrustning af Øresundstog og ibrug-tagning er derfor ikke fastlagt for nærværende.Boden – Haparanda (156 km) er udrustet med ERTMS niveau 2 og under test,overgang til drift planlægges ved årsskiftet 2012/13.Ibrugtagning af de svenske projekter er forsinket som følge af manglende ERT-MS-udrustning af det rullende materiel. Dette skyldes primært en uafklaret fi-nansieringssituation. Det svenske ERTMS-program er blevet flyttet og omorga-niseret, hvilket kan forventes at medføre nogen forsinkelse af igangværende ak-tiviteter.TysklandI Tyskland blev strækningen Berlin – Halle/Leipzig (160 km, blandet trafik)taget i kommerciel drift med både ERTMS niveau 2 og det nationale systemLZB i 2005, men det rullende materiel er stort set udelukkende udrustet medLZB. Strækningen er nu under opdatering til gældende baseline (2.3.0d), hvor-efter det er planen, at det skal i kommerciel drift december 2012.
Side 3/4
Godkendelse af tilslutning af ERTMS niveau 2 til signalsystemet på stræknin-gen Saarbrücken – Mannheim blev udstedt i januar 2011, og systemet planlæg-ges at være i drift i december 2012.Nürnberg – Ingolstadt – München er under installation med ERTMS niveau 2og planlægges at overgå til kommerciel drift i december 2013.Rostock – Berlin (176 km, blandet trafik) er under installation med ERTMS ni-veau 2 og planlægges at overgå til kommerciel drift stadievis i årene 2012-2015.Nürnberg - Ebensfeld (83 km), Ebensfeld - Erfurt (107 km), Erfurt knudepunk-tet (5 km) og Erfurt - Leipzig/Halle (123 km) er netop tildelt kontrakt på ud-rustning med ERTMS niveau 2, med planlagt overgang til kommerciel drift2015.Der forventes nogen forsinkelse (formentlig op til et år) på ibrugtagning af denye projekter i Tyskland på grund af ændrede godkendelsesregler.ØstrigØstrig er ved at bygge og ibrugtage de tre nye strækninger Wien – St. Pölten,Kundl – Baumkirchen og Kufstein – Brenner med ERTMS niveau 2. Stræknin-gerne udgør samlet 208 km og planlægges taget i drift december 2012.”Jeg henholder mig til Banedanmarks besvarelse.Med venlig hilsen
Side 4/4
Henrik Dam Kristensen