Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
8. august 2012
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. juli 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 906:
Vil ministeren gøre rede for, hvorvidt og i hvilket omfang (angivet med datoerfor kontrol) Trafikstyrelsen har skærpet kontrollen med Turkish Airlines, somministeren varslede i Politiken den 11. december 2011?Svar:
Indledningsvis skal jeg præcisere, at det som jeg har udtalt til Politiken idecember 2011 er, at jeg lægger vægt på, at Trafikstyrelsen går grundigt tilværks i deres tilsyn og har øje for sikkerheden, også når det kommer tiludenlandske fly. Jeg udtalte videre, at jeg ville bede Trafikstyrelsen i sin dialogmed andre luftfartsmyndigheder om at finde ud af, om det af Politiken tegnedebillede af Turkish Airlines er noget, man kan genkende ude omkring i Europa.Det er luftfartsmyndighederne i det land, hvor et luftfartsselskab erhjemmehørende, der foretager den sikkerhedsmæssige godkendelse afluftfartsselskabet til erhvervsmæssig flyvning og i øvrigt fører detsikkerhedsmæssige tilsyn med pågældende luftfartsselskab. Trafikstyrelsen harsåledes som dansk myndighed ikke hjemmel til at føre tilsyn med fremmedelandes luftfartøjer i udlandet, eller mens de befinder sig i luften.Trafikstyrelsen har efter de internationale regler hjemmel til at udførestikprøvekontroller med udenlandske luftfartøjer, når de befinder sig på danskgrund; de såkaldte SAFA-inspektioner (Safety Assessment of Foreign Aircraft).Det betyder, at som et supplement til det nationale tilsyn medluftfartsselskaber, gennemfører EU's luftfartsmyndigheder et antalstikprøvekontroller af udenlandske luftfartøjer og besætninger, når deankommer til en lufthavn i EU. I Danmark gennemfører Trafikstyrelsen årligt60-70 sådanne inspektioner.
Det europæiske luftfartssikkerhedsagentur EASA koordinerer udførelsen afSAFA inspektionerne med henblik på at prioritere indsatsen, så de enkeltemedlemsstaters ressourcer anvendes bedst muligt. EASA har til formåletetableret en fælles database over gennemførte SAFA inspektioner i hele EU,som Trafikstyrelsen indberetter til og også anvendes som informationskilde.Som følge af henvendelser fra Politiken i november 2011 om kritik afflyvesikkerheden i Turkish Airlines fremført af et antal anonyme piloter,gennemførte Trafikstyrelsen d. 2. december 2011 to uanmeldte SAFAinspektioner af Turkish Airlines ved to forskellige ankomster til KøbenhavnsLufthavn og med to forskellige besætninger. Ved begge lejligheder var dersærlig fokus på besætningens engelskkundskaber, udover at den almindeligecheckliste for denne type inspektioner blev fulgt. Ingen af de to inspektionergav anledning til bemærkninger.Trafikstyrelsen havde i forvejen i 2011 gennemført to uanmeldte SAFA-inspektioner hos Turkish Airlines uden anmærkninger.Trafikstyrelsen forhørte sig endvidere hos Naviair, som varetagerradiokommunikation med fly, der befinder sig i dansk luftrum, om der havdeværet særlige kommunikationsproblemer med Turkish Airlines. Naviair oplystei den forbindelse, at det ikke var tilfældet.Den 15. december 2011 underrettede Trafikstyrelsen Kommissionen om, at endansk avis havde formidlet oplysninger om sikkerhedsmæssigeproblemstillinger relateret til Turkish Airlines.Trafikstyrelsen oplyste samtidig, at styrelsen hverken på baggrund af degennemførte SAFA-inspektioner eller på baggrund af indrapportering mv.havde indikationer af sikkerhedsmæssige problemstillinger hos TurkishAirlines. Trafikstyrelsen ønskede dog at henlede opmærksomheden på defremkomne oplysninger, således at disse kunne indgå i EASAs vurderinger ogprioriteringer.EASA har ved brev af 22. december 2011 oplyst, at Trafikstyrelsensinformationer vil indgå i EASAs analyser. EASA oplyste videre, at TurkishAirlines er en af de mest SAFA inspicerede luftfartsselskaber.I 2011 blev der på europæisk niveau gennemgået pilotcertifikater ved 142inspektioner af Turkish Airlines, hvor der i 16 tilfælde viste sig, at certifikaternemanglede den påkrævede påtegning om ”English Language Proficiency”, somer dokumentation for myndighedernes test af piloternes engelskkundskaber.Kravet er fastsat af FN´s luftfartsorganisation ICAO.Trafikstyrelsen er bekendt med, at de tyrkiske luftfartsmyndigheder harindsendt en redegørelse til ICAO herom, samt en plan for, hvornår de tyrkiskeluftfartsmyndigheder har gennemført de krævede test af allecertifikatindehavere. Det skal understreges, at den manglende påtegning ikke
nødvendigvis betyder, at piloterne ikke har tilstrækkeligt medengelskkundskaber.Det følger af retningslinjerne for udførsel af SAFA-inspektioner, atmyndighederne så vidt muligt skal undgå at udføre yderligere inspektioner,hvis allerede udførte inspektioner er gennemført uden anmærkninger.Trafikstyrelsen har derfor ikke i 1. halvår 2012 inspiceret Turkish Airlines påny, men vil gennemføre yderligere rutinemæssige inspektioner i 2. halvdel af2012.Trafikstyrelsen har dog i 2012 udført to SAFA-inspektioner af to andre tyrkiskeluftfartsselskaber, som ikke tydede på manglende engelskkundskaber hosbesætningen. Der var dog i det ene tilfælde manglende påtegning om ”EnglishLanguage Proficiency” i et af de udstedte certifikater, hvilket er indberettet tilEASA.Det kan afslutningsvis oplyses, at der på europæisk plan i 2012 er udført 94inspektioner af Turkish Airlines. EASAs analyser af inspektionerne har ikkemedført direktiver til medlemsstaterne om særlig fokus på Turkish Airlines iforbindelse med SAFA inspektioner.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen