Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1149756_0001.png
1149756_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
23. august 20122012-2326
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. juli 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 900:

Vil ministeren gøre rede for de ændrede vagtordninger i Banedanmark, dertrådte i kraft den 1. juli 2012, hvorefter der sker reduktioner af det akutbered-skab, der skal være til rådighed, når der sker nedbrud af spor, sikring, køre- ogstærkstrøm landet over?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser at:”Banedanmark har valgt at gennemføre en række tilpasninger i det samledevagtberedskab pr. 1. juli 2012 for at sikre en effektiv fejlretning og en optimaludnyttelse af gruppen af højtkvalificerede medarbejdere, herunder det samledevagtberedskab. Tilpasningerne er gennemført på baggrund af det behov, somen række analyser af Banedanmarks fejlretningsarbejder har påpeget. Desudener det et formål at reducere et betydeligt overarbejde for en række medar-bejdere og sikre ens vilkår på tværs af landet.Tilpasningen af vagtberedskabet har medført permanente ændringer i vagtbe-redskabet indenfor følgende områder:Sydjylland/Fyn: En opnormering af sporvagten fra 1 til 2 m/k på vagt af gan-gen.Midt-/Vestjylland: En reduktion af sikringsvagten fra 4 til 3 m/k på vagt afgangen.Nordjylland: En reduktion af sikringsvagten fra 3 til 2 m/k på vagt af gangen.Banedanmark valgte i efteråret 2011 at opsige en række lokalaftaler, der medvirkning fra 1. juli 2012 afskaffede en række uhensigtsmæssigheder, der bl.a.medførte ulige vilkår for vagtdeltagerne i det faste vagtberedskab.
Banedanmark har for nuværende rammeaftaler om rådighedsvagt med de fagli-ge organisationer på sporområdet og elektroområdet (sikring og kørestrøm).Rammeaftalerne er enslydende, og indebærer bl.a. at medarbejderne ikke mågå i rådighedsvagt oftere end gennemsnitligt hver 5. uge, medmindre andet eraftalt med den lokale tillidsrepræsentant.Dansk Jernbaneforbund har i forbindelse med de igangværende forhandlingerom indgåelse af en ny rammeaftale valgt at opsige den ene rammeaftale forelektropersonalet, som derfor udløber den 31. december 2012. Derudover harDansk Jernbaneforbund ikke, i modsætning til tidligere, ønsket at indgå lokaleaftaler om hyppigere vagtfrekvens end hver 5. uge med Banedanmark. Derforhar Banedanmark været nødsaget til midlertidigt at justere vagtberedskabetyderligere indtil 31. december 2012. Justeringen har været nødvendig, eftersomBanedanmark ikke har de nødvendige ressourcer til at opretholde en vagt-kadence på gennemsnitlig hver 5. uge i alle regioner og indenfor alle fag.De midlertidige ændringer i vagtberedskabet kan ophøre ved enighed om en nyrammeaftale for elektroområdet eller når den nuværende rammeaftale udløberden 31. december 2012, og Banedanmark herefter overgår til statens regler forrådighedstjeneste. Efter statens regler indgår rådighedsvagt i den almindeligearbejdstid, hvor arbejdstidsregler og hviletidsbestemmelser skal overholdes.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen