Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1043154_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
2011 - 3369
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. oktober 2011 stillet mig følgendespørgsmål 9 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Michael Aastrup Jensen (V).

Spørgsmål nr. 9:

"Vil ministeren oplyse, hvordan det sikres, at opførte støjværn langsmotor- og motortrafikveje begrænser støjen tilstrækkeligt?"

Svar:

Sagen har været forelagt Vejdirektoratet, der har oplyst, at der ikkefindes bindende grænseværdier for støjniveauet ved eksisterendebebyggelse. I forbindelse med nye vejanlæg eller udbygning afvejnettet, tilstræber Vejdirektoratet et støjniveau underMiljøstyrelsens vejledende grænseværdier (se Miljøstyrelsensvejledning nr. 4/2007, ”Støj fra veje”) ved helårs- ogfritidsboligområder i forbindelse med sammenhængende bebyggelse.Dette kan eksempelvis ske ved opsætning af støjskærme ogudlægning af støjreducerende asfalt.Ved planlægning af støjskærmsprojekter foretager Vejdirektoratetdetaljerede beregninger af støjen med henblik på at fastlæggeskærmens placering, længde og højde. Der lægges desuden vægt på,at der opnås bedst mulig støjreducerende effekt per investeret kroneved fastlæggelse af skærmens dimensioner. Efterfølgendegennemføres detailprojektering og udbud af projektet. I enentrepriseaftale mellem Vejdirektoratet og en entreprenør forpligterentreprenøren sig til, at støjskærmen opfylder en række krav,herunder til udførelsen og kvaliteten af skærmen.Vejdirektoratet har ikke indflydelse på at sikre den støjreducerendeeffekt af private eller kommunale støjafskærmninger, der afVejdirektoratet tillades etableret langs en statsvej.Med venlig hilsenHenrik Dam Kristensen