Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1160819_0001.png
1160819_0002.png
1160819_0003.png
1160819_0004.png
1160819_0005.png
1160819_0006.png
Aftale mellem regeringen(Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti),Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance ogDet Konservative Folkeparti om:
Bedre cykeltrafik og ny metro til Københavns Nordhavnmv.
20. juni 2012

Den fremtidige løsning for Storstrømsbroen

Der har været planlagt en hovedistandsættelse af Storstrømsbroen som forberedelse af Femern-Forbin-delsen og på grund af broens tilstand. I den forbindelse har særeftersyn og omfattende undersøgelservist, at jernbanebroen ikke kan leve op til kravene, når Femern-forbindelsen åbner.Med henblik på at vej- og banetrafikken kan opretholdes på den mest samfundsøkonomiske måde, her-under i forhold til prognoserne for udviklingen i jernbanetrafikken, besluttede parterne med Aftale omudmøntning af puljer til nye initiativer på transportområdet af 17. november 2011 at afsætte 25 mio. kr.til udarbejdelse af et beslutningsgrundlag vedrørende den fremtidige forbindelse over Storstrømmen.Banedanmark har i foråret 2012 udarbejdet et beslutningsgrundlag, hvor forskellige scenarier forrenovering af den eksisterende bro eller anlæg af en ny bro er belyst.Banedanmark har præsenteret de forskellige scenarier for forligskredsen og parterne har noteret sig, atanlæg af en dobbeltsporet vej- og jernbanebro vil være den mest fremtidssikrede løsning. Parterne note-rer sig, at løsningen kræver en nærmere vurdering af finansieringsmulighederne.Parterne vil i efteråret 2012 drøfte løsningen, herunder finansieringsmulighederne.

Metro til Københavns Nordhavn

Parterne er enige om, at der skal etableres en metrolinje til Københavns Nordhavn, som kan sikre en at-traktiv kollektiv trafikbetjening af dele af Østerbro og Nordhavnen.En ny bydel er på vej i Nordhavnen, og etablering af en metrolinje som en afgrening fra Cityringen tilNordhavnen vil sikre området og de mange beboere og erhvervsdrivende, der i løbet af de kommende årvil bosætte sig i området, en effektiv og miljøvenlig transportform, og dermed medvirke til et markantløft af den kollektive trafik.Metrolinjen til Nordhavn vil indgå som en integreret del af Cityringen. Det betyder, at der skabes direk-te forbindelse mellem de nye byudviklingsområder og de centrale bydele, herunder de centrale stationermed mange forbindelser til den øvrige kollektive trafik.Der er både økonomiske og miljø- og byplanmæssige fordele ved at lave en metrolinje til Nordhavnennu frem for senere. Anlægget bliver ca. 300 mio. kr. billigere, fordi der i forvejen arbejdes på Cityringen.Der vil desuden blive færre gener for naboer til byggeriet, og der vil være færre forstyrrelser i driften forpassagererne på Cityringen.Parterne er enige om, at disse fordele skal søges udnyttet, og har allerede i Aftale om elektrificering afjernbanen mv. af 7. februar 2012 besluttet, at Metroselskabet igangsætter forberedende arbejder frem tilmedio 2012 inden for en ramme på 96 mio. kr. Det fremgår endvidere af aftalen, at parterne medio2012 skal tage stilling til, om der kan prioriteres midler til et statsligt bidrag til anlægget af en afgreningfra Metrocityringen til Nordhavnen i København.Metroselskabet og By & Havns beregnede samlede anlægsoverslag for projektet er 2,9 mia. kr. (inkl. 30pct. reserve). Projektet udføres i regi af Metroselskabet og Metroen til Nordhavn og kan stå færdig i1
2019. Finansieringen af projektet tilvejebringes gennem ejerbidrag fra Københavns Kommune og sta-ten, passagerindtægter og indtægter ved salg af ejendomme mv.Parterne noterer sig, at der er enighed med Københavns Kommune om, at ejerfordelingen mellem kom-munen og staten til Nordhavnsmetroen bliver med 45,5 pct. til staten og 54,5 pct. til kommunen.Parterne er enige om, at der nu afsættes et statsligt bidrag på 328 mio. kr. til etableringen af en ny me-trolinje til Nordhavn. Heraf indskydes 137 mio. kr. i 2012 i Metroselskabet og de resterende 191 mio. kr.reserveres som en statslig reserve.Det statslige bidrag finansieres af besparelserne på Signalprogrammet som følge af budgetanalysenvedr. udgifterne til styring mv. af Signalprogrammet.

Mere cykeltrafik

Parterne ønsker at forbedre forholdene for cyklister over hele landet, så cyklen bliver en mere attraktiv,udbredt og sikker transportform til både pendling og fritid. I perioden 2009-2014 er der afsat en samletramme på 1 mia. kr. til at styrke cyklismen.Med denne aftale udmøntes i alt 143,8 mio. kr. i cykelpuljen.Midlerne fordeles som i 2011 med ca. 30 pct. til projekter på statsvejene og ca. 70 pct. til tilskud til pro-jekter i kommuner, virksomheder og organisationer. Der afsættes 1 pct. af tilskudsdelen til administra-tion af puljen.Parterne er enige om at udmønte i alt 98,2 mio. kr. i 2012 til medfinansiering af projekter i kommuner,virksomheder og organisationer, hvoraf 24,9 mio. kr. er reserveret til flerårige projekter besluttet medaftalen Bedre mobilitet af 26. november 2010.Det drejer sig om følgende projekter:Kommunale cykelbyprojekter (ca. 15,2 mio. kr.):Herning Kommune – Herning cykler – fase 2 (5,0 mio. kr.)Aalborg Kommune – Aalborg Cykelby (10,2 mio. kr.)Cykelpendlingsprojekter (ca. 24,0 mio. kr.):Allerød kommune – Cykelsti på Sandholmgårdsvej til Sandholmlejren (2,6 mio. kr.)Ballerup Kommune – Frederikssundruten – ny cykelpendlerrute langs S-banen i Frederiks-sundfingeren (0,6 mio. kr.)Brøndby Kommune – Bedre forhold for cyklister på Brøndbyøster Boulevard (1,0 mio. kr.)Egedal Kommune – Frederikssundruten – ny cykelpendlerrute langs S-banen i Frederikssund-fingeren, strækning B (1,3 mio. kr.)Egedal Kommune – Frederikssundruten – ny cykelpendlerrute langs S-banen i Frederikssund-fingeren, strækning C (0,6 mio. kr.)Frederikssund Kommune – Frederikssundruten – ny cykelpendlerrute langs S-banen i Fre-derikssundfingeren (3,4 mio. kr.)Gladsaxe Kommune – Forlængelse af Vandledningsruten (1,1 mio. kr.)2
Guldborgsund Kommune – Brugervenlige cykelstier langs Gåbensevej i Nykøbing F. (0,8 mio.kr.)Kerteminde Kommune – Stier langs Hindsholmvej (2,8 mio. kr.)Roskilde og Lejre kommuner - Anlæg af cykelsti langs Ledreborg Allé for direkte, sikker og at-traktiv cykelforbindelse mellem Roskilde og Lejre (3,0 mio. kr.)Silkeborg Kommune – Cykelsti mellem Grønbæk og Ans (1,8 mio. kr.)Svendborg Kommune – Landdistrikter, stifaciliteter (1,8 mio. kr.)Viborg Kommune – Gudenåen i Bjerringbro (1,1 mio. kr.)Viborg Kommune – Nørreåstien (1,4 mio. kr.)Aarhus Kommune – Skejby-cykelbaner, branding mv. (0,6 mio. kr.)
Cykling til skole og fritid (ca. 18,4 mio. kr.):Arrild Lokalråd – Cykel- og gåsti, skole – spejderhytte/rideklub (0,1 mio. kr.)Assens Kommune – Cykelsti mellem Glamsbjerg og Køng/Gummerup (1,5 mio. kr.)Bredebro Campingplads Fond – Trafiksikring af cyklister i Bredebro (0,2 mio. kr.)Brøndby Kommune – Cykelstier på Bredager (0,7 mio. kr.)Fredensborg Kommune – På cykel til Skolen i Skoven (0,4 mio. kr.)Frederikshavn Kommune – Danmarks mest cykelvenlige skole (4,5 mio. kr.)Holstebro Kommune – Dobbeltrettet cykelsti langs sydsiden af vejen mellem Vinderup og Sevel(2,5 mio. kr.)Horsens Kommune – Cykelbane/-sti på Bygaden i Stensballe (0,8 mio. kr.)Nordfyn Kommune – På cykel ved Kongslundskolen (0,4 mio. kr.)Nyborg Kommune – Cykelsti bag Præstevænget i Nyborg (0,6 mio. kr.)Nyborg Kommune – Selvtransporterende skolebørn i Nyborg Kommune (1,4 mio. kr.)Rebild Kommune – Cykelfremme i Rebild Kommune (0,4 mio. kr.)Roskilde Kommune – Øget tryghed og sikring af skolevej for cyklister (0,3 mio. kr.)Silkeborg Kommune – Cykelsti på Gjessøvej i Silkeborg Kommune (0,4 mio. kr.)Solrød Kommune – Sammenhængende cykelforløb mellem Trylleskoven og Solrød Strand (0,6mio. kr.)Tønder Kommune – Sikring af skolebørn fra Jejsing og Rørkær (0,9 mio. kr.)Vejle Kommune – Skole-, arbejds- og fritidssti ved Store Grundet (1,5 mio. kr.)Viborg Kommune – Brandstrup-Rødkærsbro (0,6 mio. kr.)Aabenraa Kommune – Cykelsti langs Solbakken i Smedeby, Kruså (0,6 mio. kr.)Rekreativ cykling og cykelturisme (ca. 10,4 mio. kr.):Lemvig Kommune – Cykelsti mellem Ferring og Vejlby Klit (1,1 mio. kr.)Morsø Kommune – Med cykel fra land til by – Nykøbing-forbindelsen, Jesperhusforbindelsenog Sallingsundforbindelsen (3,1 mio. kr.)Ringkøbing-Skjern Kommune – Rundt om Ringkøbing Fjord – en naturoplevelse på cykel (3,8mio. kr.)Varde Kommune – Cykelsti ved Vejers Havvej (1,8 mio. kr.)Vejen Kommune – Sønderjylland – frit og trygt tilgængeligt (0,6 mio. kr.)Udviklings- og demonstrationsprojekter (ca. 4,2 mio. kr.):Celis Consult – Håndbog i cykeltrafik (0,3 mio. kr.)Dansk Cyklist Forbund – Cykelviden – dialog mellem forskning og planlægningspraksis (1,9mio. kr.)Trafitec Aps – Bredde af cykelsti – effekt på adfærd, fremkommelighed og kapacitet (0,8 mio.3
kr.)Aalborg Universitet – Krydsløsninger for cyklister – anvendelse af konfliktteknik til vurdering afforskellige løsningers sikkerhed (1,2 mio. kr.)
Kampagner (ca. 1,2 mio. kr.):Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI MTB) – Sikre cyklister og sunde vaner (0,3 mio.kr.)Furesø Kommune – Cykling gennem leg og læring – et lærings- og innovationsprojekt i folke-skolen (1,0 mio. kr.)Parterne er enige om, at drøfte Dansk Cyklist Forbunds projekt ”Flere cyklister – mindre trængsel” ogKræftens Bekæmpelses projekt ”Danmark cykler sammen”.Der afsættes 11,4 mio. kr. til Bornholms Regionskommunes projekt ”Bornholms cykelveje” og 13,5 mio.kr. til Københavns Kommunes projekt ”Bro over Helsingørmotorvejen og Nordhavnsvej” i 2012. Midler-ne er en del af en flerårig indsats, jf. aftalen Bedre mobilitet af 26. november 2010.Cykelprojekter på statsvejeParterne er enige om at udmønte 44,6 mio. kr. i 2012 til cykelprojekter på statsveje. Det drejer sig omfølgende projekter:Cykelsti ved Korskroen, Esbjerg Kommune (3,4 mio. kr.)Cykelsti i Faaborg, Faaborg-Midtfyn Kommune (3,4 mio. kr.)Cykelsti Velhustedvej-Kibæk, Herning Kommune (5,6 mio. kr.)Cykelsti ved Ugerløse, Holbæk Kommune (5,1 mio. kr.)Cykelsti syd for Udby, Middelfart Kommune (2,7 mio. kr.)Cykelsti mellem Auning og Gl. Estrup, Norddjurs Kommune (9,0 mio. kr.)Cykelsti Lumsås-Gl. Ebbeløkkevej Øst, Odsherred Kommune (6,4 mio. kr.)Stikrydsning og kanalisering ved Bjerreby, Tåsinge, Svendborg Kommune (3,7 mio. kr.)Cykelsti ved Karlskov, Vejle Kommune (5,3 mio. kr.)
Uudmøntede midler i puljen til mere cykeltrafik videreføres til senere udmøntning for at styrke cyklis-men.

Linjeføringer mv. i forbindelse med større vejanlægsprojekter

Parterne noterer sig, at der foreligger færdige beslutningsgrundlag for en række større vejprojekter, somder pt. ikke er midler i Infrastrukturfonden til at igangsætte. Dette kan bringe en række lodsejere mv.,der er berørt af de enkelte projekter i en usikker situation.Parterne har fået præsenteret Vejdirektoratets indstillinger om linjeføring mv. for disse projekter.Parterne er på den baggrund enige om, at der i lyset af de mange indkomne høringssvar og projekterneskompleksitet mv., er behov for, at Folketingets Transportudvalg får foretaget en teknisk gennemgang afprojekterne 3. Limfjordsforbindelse og udbygning af Rute 26 (Aarhus – Søbyvad og Viborg – Rødekærs-bro samt afklaring ved Ans).
4
Parterne noterer sig endvidere, at der i efteråret 2012 vil foreligge indstillinger for to øvrige storevejprojekter. Det drejer sig om:VVM-undersøgelse af Skovvejen, Regstrup - Kalundborg (Rute 23)VVM-undersøgelse af Rute 18, Herning – Holstebro
Parterne er enige om, at der dermed i efteråret 2012 vil foreligge et samlet overblik over projekter mv.,således at parterne kan drøfte valg af linjeføringer samt de juridiske og økonomiske muligheder for atafklare situationen for flest muligt af de berørte borgere mv.
5