Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1147788_0001.png
1147788_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. august 20122012-2193
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. juli 2012 stillet mig følgende spørgsmål (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 886:

Det bedes oplyst, hvornår man forventer, at EU direktivernes gyldighedsområ-de for jernbaneområdet udvides og anført hvilke strækninger, som man fradansk side ønsker omfattet af en sådan direktiv udvidelse.

Svar:

Jeg forstår spørgsmålet således, at det omhandler EU’s tekniske regler for jern-banen (de såkaldte TSI’er), hvis gyldighedsområder aktuelt er ved at blive udvi-det.De eksisterende TSI’er gælder i dag for de større danske strækninger, der er be-liggende på det transeuropæiske transportnetværk (TEN-T).TSI’erne udspringer af Direktiv 2008/57/EF (”interoperabilitetsdirektivet”).Det følger også af dette direktiv, at revisioner af de eksisterende TSI’er med ti-den skal gælde for hele det europæiske jernbanenet, dvs. samtlige jernbane-strækninger i medlemsstaterne.Medlemsstaterne kan dog undtage bestemte typer jernbanestrækninger og kø-retøjer, herunder metro- og letbanesystemer (fx Den Københavnske Metro),funktionsmæssigt adskilte jernbaner i byområder (fx S-tog), privatejet infra-struktur og køretøjer, der alene benyttes til ejerens egen godstransport samtinfrastruktur og køretøjer, der benyttes til historiske eller turistmæssige formål(fx veteranbaner).Udvidelsestidspunktet ligger ikke fast, men forventes at ville være individueltfor de enkelte TSI’er. Det betyder, at de reviderede TSI’er træder i kraft i taktmed, at de færdiggøres og vedtages. Den første reviderede TSI med udvidetanvendelsesområde forventes at træde i kraft inden for ca. 2 år.
Indtil nu har Danmark valgt at udvide anvendelsen for de TSI’er, der omhand-ler jernbanekøretøjer, nærmere bestemt TSI’erne for godsvogne, støj samtlokomotiver og passagervogne. Dette er sket i forbindelse med gennemførslenaf de eksisterende TSI’er. Da danske jernbanekøretøjer kører både på og udenfor de danske TEN-T-strækninger, er det uhensigtsmæssigt at operere med fle-re regelsæt til jernbanekøretøjer.Danmark har dog undtaget de banetyper og tilhørende køretøjer, som er muligtat undtage, som ovenfor beskrevet.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen