Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. oktober 20122012-2193
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. juli 2012 stillet mig følgende spørgsmål (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKim Christiansen (DF).Spørgsmål nr. 885:Det bedes oplyst, hvor meget Danmark siden 2005 har modtaget i TEN-T støttetil forskellige jernbaneprojekter (i hvilke år og hvilket beløb). I forlængelse her-af bedes det oplyst, hvorledes disse beløbsstørrelser kan ses i en sammenlig-ning med andre landes modtagne støtte til jernbane projekter i f.eks. Tyskland,Sverige, Østrig, Spanien etc. (EU støtten til de andre landes jernbaneprojekter-bedes anført for de lande, der oplistes.)Svar:I alt er der for perioden 2005-2011 blevet tildelt 1.729 mio. kr. i TEN-T-støttetil danske jernbaneprojekter, som det fremgår af nedenstående tabel. Ses derudelukkende på indeværende EU-budgetperiode i 2007-2013, er der foreløbigttildelt 1.686 mio. kr.Tabel: TEN-T-støtte i mio. kr. til danske jernbaneprojekter fordeltpå ansøgningsrunder1År2005200620072008200920102011I altTEN-T-støttei mio. kr.11321.610000761.729
1 Det bemærkes, at opgørelsen er fordelt på ansøgningsrunder. Eksempelvis blevder tildelt store beløb i TEN-T-støtte under 2007-ansøgningsrunden, men støt-ten blev først officielt bevilget i 2008. Tallene er afrundet til nærmeste hele mil-lion.
Ovenstående tal inkluderer 1.441 mio. kr. til Femern Bælt-forbindelsen.2Side 2/2
De store variationer i tildeling af TEN-T-støtte over år er til dels udtryk for for-skellige EU-prioriteter i de forskellige ansøgningsrunder, dels har budgettetikke været lige stort i de oplistede år. 2007-ansøgningsrunden var således enrunde, hvor en særlig stor andel af TEN-T-budgettet for perioden 2007-2013blev fordelt.Transportministeriet har hos Europa-Kommissionens TEN-T-agentur efters-purgt en oversigt over, hvor meget der er tildelt i TEN-T-støtte til jernbanepro-jekter i de enkelte medlemslande. TEN-T-agenturet ligger ikke inde med en så-dan oversigt. En række TEN-T-projekter har støttemodtagere fra flere forskelli-ge lande. Det er tilgængeligt, hvad disse projekter er blevet tildelt i støtte, menikke hvordan støtten fordeler sig på de enkelte støttemodtagere og lande. Det ersåledes ikke muligt at opgøre støtten for de øvrige medlemslande.Det er dog muligt at sammenligne tildelingen af TEN-T-støtte til danske jern-baneprojekter med det danske bidrag til TEN-T-budgettet. Ses der på indevæ-rende EU-budgetperiode for 2007-2013, udgør TEN-T-budgettet ca. 60.300mio. kr. Det danske bidrag til TEN-T-budgettet udgør ca. 2 pct., svarende til ca.1.200 mi0. kr. Som allerede nævnt er der alene for danske jernbaneprojektertildelt 1.686 mio. kr. i indeværende budgetperiode. Det tal vil formodentlig sti-ge i de kommende ansøgningsrunder. Endvidere er en række danske vejpro-jekter, havneprojekter m.v. ikke talt med i opgørelsen. Samlet set er der såledestale om en betydelig støtte til danske TEN-T-jernbaneprojekter i indeværendeEU-budgetperiode.Der gøres i øvrigt opmærksom på, at det er forskel på tildelt og udbetalt støtte.Udbetalingen sker ikke på forhånd, men i løbende, årlige rater. I EU-budgetpe-rioden 2007-2013 er der således foreløbigt udbetalt ca. 970 mio. kr. til danskejernbaneprojekter. Den resterende tildelte støtte kommer til udbetaling i dekommende år, i takt med at projekterne skrider fremad.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2 Den oprindelige støttetildeling til projektet under 2007-ansøgningsrunden varhøjere. I brev af 7. september 2012 til Folketingets Finansudvalg fremgår det, atTEN-T-støtten til projektet reduceres til 1.441 mio. kr. som følge af den senereigangsættelse af anlægsfasen, som blev udmeldt ifm. Femern A/S’ reviderede tids-plan fra april 2012.