Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1148524_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. august 20122012-2179
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. juli 2012 stillet mig følgende spørgsmål (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraHenning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 880:

Finder ministeren det hensigtsmæssigt, at Nivåsystemet inddrages i perioden 1.juli til 19. august, det vil sige den periode, hvor S-togsdriften HellerupØsterport(og omvendt) er indstillet som følge af anlæg af Nordhavnsvejen, og hvor der erbrug for mest mulig kapacitet til at erstatte de aflyste S-tog?

Svar:

Trafikstyrelsen har forelagt spørgsmålet for DSB Øresund, der oplyser, at:”Eftersom trafikken på Kystbanen i perioden med særkøreplanen både i dag-og aftentimerne gennemføres med længere togstammer end normalt, er kapaci-teten på store dele af dagen den samme, som den ville have været, hvis der hav-de kørt to togsystemer. Antallet af passagerer på både Kystbanen og på S-banener faldende i sommerperioden, og dermed er behovet for kapacitet genereltmindre. Den maksimale frekvens og dermed maksimale kapacitet er dog givet iform af antallet af mulige togkanaler i hele Københavnsområdet, som er be-grænset i perioden med særkøreplanen.S-tog henviser S-togspassagererne til at benytte S-togs ændrede køreplansmøn-ster via Ringbanen, og henviser ikke kun S-togspassagererne til at benytte Kyst-banen. Det forventes derfor, at S-tog vil kunne tage en stor del af sin egen pas-sagerstrøm med omlægningen af køreplansmønstret.”
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen