Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
Dato 20. august 2012J. nr. 2012-2298
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. juli 2012 stillet mig følgende spørgsmål 878(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Torsten Schack Pedersen (V).Spørgsmål nr. 878:
Hvilke initiativer har ministeren taget, og hvilke fremadrettede initiativer vilministeren tage, for at forhindre ulovlig cabotagekørsel, hvor udenlandsketransportører kører mere end tre nationale ture i Danmark pr. afsluttetinternational tur?
Svar:
I fortsættelse af mit foreløbige svar af 26. juli 2012 kan jeg svare, at udførelse afulovlig cabotagekørsel er uacceptabelt, og at det er vigtigt, at der sættes ind påen så effektiv måde som muligt for at sikre, at reglerne bliver overholdt.Idet jeg bemærker, at håndhævelse af cabotagereglerne er en politimæssigopgave, kan jeg oplyse, at regeringen allerede har taget en række initiativer påområdet:Ændring af loven om godskørsel med forhøjelse pr. 1. marts i år afbødetaksterne for overtrædelse af reglerne for cabotagekørsel.Ændring af loven om godskørsel har fra den 20. juni i år gjort detmuligt for politiet at tilbageholde lastbiler, der udfører ulovligcabotagekørsel.Politiet har fået tilført 10 mio. kr. ekstra årligt i 2012 og 2013 til atstyrke kontrollen med cabotage. Den øgede indsats er sat i værk.Der er nedsat et udvalg til at se på muligheden for at styrke indsatsenmod social dumping generelt, og i den forbindelse undersøgesmuligheden for at registrere cabotagekørsel.Transportministeriet har spurgt EU-Kommissionen, om det ift. EU-reglerne er muligt at indføre en karensperiode, der betyder, at der kunmå udføres tre cabotageture på 7 dage. Det vil betyde, at de syv dageskal være gået, før der igen må udføres 3 nye cabotagekørsler i
forlængelse af en international godstransport. EU-Kommissionen harimidlertid oplyst, at indførelse af en karensperiode ikke er ioverensstemmelse med cabotagereglerne. Det er sat i værk, atbranchen, politiet og Trafikstyrelsen gennemgår styrelsens vejledningom cabotage for at sikre fuld klarhed over alle definitioner ogfortolkninger. Her har jeg specifikt bedt Trafikstyrelsen om atformulere en klarere definition på, hvad international transport er, så visikrer, at der ikke blot er tale om ”pro forma” kørsel.Regeringen har stor fokus på området. Vi har således allerede gennemført enrække stramninger, og det er et område, vi vil følge nøje fremover.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen