Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1153345_0001.png
1153345_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
4. september 20122012-2146
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. juni 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Flemming Damgaard Larsen (V).

Spørgsmål nr. 861:

På baggrund af artiklen i Dagbladet Roskilde, onsdag, den 27.juni 2012, 2.sek-tion side 3 "Glemt tunnel forsinker DSB" bedes ministeren oplyse, om ikke mi-nisteren har den opfattelse, at det er stærkt utilfredsstillende, at et byggear-bejde der var forventet at tage nogle måneder, kommer til at vare mere end etår med de store gener det følger for borgerne i Roskilde.

Svar:

Det er naturligvis beklageligt, hvis borgerne i Roskilde føler sig generede at etbyggeprojekt, som er kommet til at vare længere tid end først forventet. Da sel-ve byggeprojektet er DSB’s ansvar, har jeg bedt DSB om at redegøre for sagen.DSB har følgende kommentarer:”DSB er i øjeblikket i gang med at etablere et cykelparkeringsanlæg på RoskildeStation. Anlægget etableres i kælderniveau og grænser op til BaneDanmarksperronanlæg, hvilket indebærer at der graves ud lige op til dette.Udgravninger af denne type kræver altid Banedanmarks tilladelse (gravetil-ladelse) i henhold til Banedanmark status som infrastrukturforvalter jævnførLov om Jernbane § 21c. ”der må ikke […] foretages udgravninger eller opfyld-ninger eller anbringes materiel [...] i en sådan nærhed af infrastrukturforvalte-rens grund, at der derved kan opstå fare for driften”.Som forberedelse til ansøgningen om gravetilladelse hos Banedanmark indle-der DSB i august 2011 dialog med Banedanmark om, hvilke tekniske løsninger(spunsvæg mm.) der er acceptable for Banedanmark, således at spor og perronbåde under og efter anlægget af cykelparkeringskælderen lever op til alle sik-kerhedskrav, samtidig med at de fortsat er fuldt funktionsduelige i anlægsperi-oden.DSB’s rådgiver og BaneDanmark har en længere dialog omkring forsvarligeløsningsmodeller hvilket munder ud i en gravetilladelse den 5. oktober 2011.
Gravetilladelsen trækkes dog tilbage en uge senere med henblik på at opnå enekstern validators dokumentation af at projektet ikke udgør en sikkerhedsrisi-ko for jernbanens stabilitet jf. ”Bekendtgørelse om ibrugtagningstilladelse fordelsystemer i jernbaneinfrastrukturen” og tilhørende vejledninger, udarbejdetaf Trafikstyrelsen.Proceduren ved brug af ekstern validator er at validatorens dokumentation skalgodkendes i Trafikstyrelsens inden Banedanmark kan udstede en gravetil-ladelse til DSB. DSB lukker derfor byggepladsen medio oktober 2011. DSBmodtager endelig gravetilladelse fra Banedanmark den 16. marts 2012.Processen omkring opnåelse af gravetilladelse har været væsentligt længere endførst planlagt, hvorfor byggepladsen har været oprettet ved stationen i en læn-gere periode end det egentlige anlægsarbejde har været i gang, med de i artik-len nævnte trafikale gener til følge.Efter arbejdets igangsættelse tilstødte yderligere komplikationer da man stødtepå en tunnel som ingen af parterne havde registreret. Denne uforudsete hæn-delse forsinkede arbejdet i yderligere en måned, mens man revurderede desikkerhedsmæssige konsekvenser for entreprisen.DSB skal naturligvis beklage den langvarige proces, men skal samtidig fremhæ-ve, at forsinkelsen er begrundet i komplicerede sikkerhedsmæssige forhold.DSB er opmærksom på de trafikale gener som anlægsarbejdet medfører, og harblandt andet oprettet alternative, midlertidige cykelparkeringspladser i anlægs-perioden.Afslutningsvist skal DSB gøre opmærksom på at anlægsarbejdet på nuværendetidspunkt forventes afsluttet ultimo september 2012.”Jeg har herudover ikke yderligere bemærkninger til sagen.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen