Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1143751_0001.png
1143751_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
11. juli 20122012-2105
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. juni 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 856:

Når det i svar på TRU alm. del – spm. 797 bl.a. hedder, at "Hvis Kommissionenfinder, at indførelsen af driftsrestriktionen (for støjbegrænsninger i nationalelufthavne) ikke lever op til forordningens bestemmelser, kan Kommissionenunderrette medlemslandet herom. Herefter sikrer medlemslandet, at dertages behørigt hensyn til underretninger fra Kommissionen", er dette daensbetydende med, at Kommissionen kan og vil gribe til sanktioner, såfremt etmedlemsland ikke tager behørigt hensyn til underretninger fra Kommissionen?

Svar:

I Kommissionens oprindelige forslag til støjforordningen blev det som bekendtlagt frem, at Kommissionen skulle have ret til indsigt og suspendering af ennational beslutning om indførelse af støjrestriktioner. Dette var Danmark og enlang række af de øvrige lande ikke tilhængere af.Derfor blev der arbejdet intensivt med at finde et godt kompromisforslag, somkunne få bred opbakning i Rådet. Resultatet blev, at de kompetentemyndigheder i et land skal give medlemsstater, Kommissionen og de relevanteinteresserede parter et varsel på seks måneder, inden en driftsrestriktionindføres.Kommissionen kan herefter efter anmodning fra en medlemsstat eller på egetinitiativ vurdere processen for indførelse af en driftsrestriktion og afgive sinebemærkninger hertil, men Kommissionen kan ikke suspendere en nationalbeslutning eller benytte andre sanktionsmuligheder, hvis Kommissionen ikkeer enig i driftsrestriktionen.Dette kompromisforslag betyder, at Kommissionen stadig har mulighed for atfå et overblik over de driftsrestriktioner, som planlægges indført, og harmulighed for at gøre opmærksom på eventuelle udfordringer ved indførelsen af
en given driftsrestriktion. Medlemsstaterne kan vælge at tage højde forKommissionens bemærkninger, men kan også vælge at undlade at tage højdefor bemærkningerne, hvis der måtte være grund til dette.Denne løsning fik bred opbakning, da den generelle indstilling blev vedtaget påtransportministerrådsmødet den 7. juni 2012.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen