Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1149292_0001.png
1149292_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. august 20122012-2098
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. juni 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 853:

Ministeren bedes kommentere artiklen ”Store problemer med sikkerheden hosBanedanmark” i Fagbladet 3f den 22. juni 2012 og herunder oplyse, hvilke til-tag ministeren agter at iværksætte for at skærpe tilsynet med sikkerhedsforhol-dene på Banedanmarks byggepladser rundt omkring i lyset af udtalelserne sidsti artiklen fra seniorforsker John Dyreborg fra Det Nationale Forskningscenterfor Arbejdsmiljø om, at ”staten og statsejede virksomheder bør gå forrest ogvise, hvordan man opnår den bedste sikkerhed.”

Svar:

I Fagbladet 3Fs artikel den 22. juni 2012 om ’Store problemer med sikkerhedenhos Banedanmark’ omtales Arbejdstilsynets 13 strakspåbud til Banedanmark iløbet af 2011.Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Af de 13 omtalte påbud omhandler ca. halvdelen et konkret forhold, hvor Ba-nedanmarks medarbejdere kan have vanskeligt ved at rømme sporet, hvis derkommer tog mens der arbejdes i sporet. Dette er fx tilfældet, hvis arbejdet fore-går på en bro, en dæmning, i en afgravning el. lign. Dette forhold fandtes fleresteder i landet og har altså givet anledning til 6 enslydende påbud.Dette påbud blev øjeblikkeligt opfyldt ved at indføre forordning om, at der kunmå arbejdes på sådanne lokaliteter i togfrit interval eller når sporet er spærretfor togtrafik. Desuden har Banedanmark igennem de seneste år forbedret ad-gangsvejene til og fra sporet en række steder, og indført en procedure, hvorefterarbejdsmiljø skal indgå i vurderingen, når nyanlæg og fornyelse projekteres.Et andet af påbuddene omhandler anvendelse af en vagtpostradio, som Ba-nedanmark efterfølgende har forbudt anvendt til advarsel af personale i sporet.I stedet spærres sporet, når der skal arbejdes.
Den øvrige del af strakspåbuddene drejede sig om Banedanmarks rolle sombygherre i anlægs- og driftfasen.Banedanmark konstaterede i efteråret 2011, at der internt herskede en vis usik-kerhed om ansvaret for arbejdsmiljø som bygherre og projekterende for anlæg.Dette medførte, at Banedanmark i marts 2012 gennemførte en intern workshopmed en arbejdsmiljørådgiver, hvor man gennemgik gældende bekendtgørelserog lovgivning på området for en relevant kreds af chefer.I maj 2012 blev arbejdsmiljøansvaret præciseret og beskrevet i forhold til rollensom bygherre, projekterende og udførende. Dette er godkendt af Hovedar-bejdsmiljøudvalget og Banedanmarks ledelse.Banedanmark indgik samtidig en rådgivningsaftale med en autoriseret arbejds-miljørådgiver for i løbet af efteråret at udarbejde en egentlig handlingsplan forat højne sikkerheden yderligere samt en plan for, hvordan Banedanmark skalgennemføre et mere systematisk og effektivt arbejdsmiljøarbejde.Der er indført sikkerhedsrundering i Banedanmarks projekter, hvor formålet erat sikre, at der er fokus på sikkerhed og arbejdsmiljø. Banedanmarks internearbejdsmiljø- og sikkerhedsafdeling gennemfører desuden tilsyn på anlæg ogbyggepladser. Sektionen består af 15 personer.Det skal afslutningsvis bemærkes, at Banedanmarks frekvens for arbejds-skader, i modsætning til hvad der er fremgået af Fagbladet 3F, er lavere endbranchen som helhed, både for Banedanmarks produktionsvirksomhed, og forBanedanmark som helhed. Endvidere bemærkes det, at en stor del af uheldeneopstår, fordi jernbanen er en speciel arbejdsplads med skærver i sporet, glatte svel-ler, stejle skrænter, vanskelige adgangsforhold o.l.Jeg lægger stor vægt på, at der udføres en effektiv arbejdsmiljøindsats i Ba-nedanmark med fokus på en høj sikkerhed. Dette har jeg påpeget overfor Ba-nedanmark. Jeg noterer mig, at Banedanmark har iværksat en række tiltag, ogjeg vil følge udviklingen på området fremover.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen