Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1035572_0001.png
1035572_0002.png
FolketingetTransportudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
31. oktober 2011StatsretskontoretChristian Hesthaven2011-0032-0055253943
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 (Alm. del), som FolketingetsTransportudvalg har stillet til justitsministeren den 11. oktober 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).
Morten Bødskov/Jens Teilberg Søndergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 8 fra Folketingets Transportudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren redegøre for, om der i lighed med indførelse afmiljøzoner i København i visse tilfælde kan være tale om eks-propriative indgreb over for borgere og virksomheder i forbin-delse med den potentielle etablering af en betalingsring i Kø-benhavn? Herunder bedes redegjort for mulighederne for di-spensation for borgere og virksomheder, som bliver atypiskhårdt ramt. Der henvises til, at det i forbindelse med etablerin-gen af miljøzoner og dermed kravet om partikelfiltre i Køben-havn fremgår af Miljøstyrelsen hjemmeside, at der kan væretale om ekspropriation, hvis ejeren af et køretøj bliver atypiskhårdt ramt økonomisk - f.eks. fordi hans virksomhed ligger etsted, hvor der efterfølgende oprettes en miljøzone. I den for-bindelse har Miljøstyrelsen i visse tilfælde åbnet for mulighe-den for dispensation.”

Svar:

Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil fremsætte forslag omen betalingsring i Hovedstadsområdet. Som det også fremgår af regerings-grundlaget, vil regeringen i den forbindelse sikre en høringsfase og ind-dragelse af alle relevante interessenter. Der er på nuværende tidspunkt ikkeudarbejdet et nærmere forslag til etablering af betalingsringen. Justitsmini-steriet finder det derfor ikke muligt på nuværende tidspunkt at foretage envurdering af den i spørgsmålet anførte karakter.
2