Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1139063_0001.png
1139063_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
26. juni 20122012-1876
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. maj 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra ikke medlem af udvalget (MFU) Troels Poulsen (V).

Spørgsmål nr. 798:

Mener ministeren, der er klar praksis på området for køretøjer af typen repli-cas? Se materiale vedr. foretræde for Transportudvalget, jf. TRU alm. del – bi-lag 206 og 239 samt besvarelsen af TRU alm. del – spm. 463.

Svar:

Begrebet ’replica’ dækker over en bilmodel, der produceres som en efterligningaf en klassisk sportsvogn. Der er mange små fabrikker over hele verden, derbygger disse biler eller som leverer alle nødvendige dele til et byggesæt.Danmark har - baseret på EU-direktiv 2007/46 – indført lempeligere krav tilbiler produceret i små serier (Meddelelse nr. 1937 af 13. juli 2009). De lempeli-gere regler kan også anvendes for enkeltkøretøjer. Som oplyst i besvarelsen afTRU alm. del – spørgsmål 463 er reglerne formuleret i bekendtgørelse om kø-retøjers indretning og udstyr og findes desuden i Vejledning om syn af køretø-jer, som begge er tilgængelige på Trafikstyrelsens hjemmeside. Reglerne errettet til fagfolk.Problemet for replica-fabrikanterne er, at kravene til nye biler er skrappere endtil de gamle originale biler, som de efterligner. De gamle biler støjer og forure-ner mere, men udfases efterhånden. Det betyder f. eks., at efter de gældenderegler skal en replica, hvis den er bygget efter 1. oktober 1989 og ønskes indre-gistreret i Danmark, have et moderne emissionssystem (reguleret 3-vejs-kataly-sator), ligesom kravene til støj er væsentligt skrappere end for den originale bilfra 60’erne. En nyere replica vil også – i modsætning til en bil fra 60’erne -skulle have sikkerhedsseler.Selv om de gældende regler, som er baseret på ovennævnte EU-direktiv om bi-ler bygget i små serier, er lempeligere end regler for masseproducerede biler,har det vist sig, at der i et vist omgang har forekommet uens praksis hos syns-virksomhederne i relation til godkendelse af replica-køretøjer.
Med henblik på at opnå enklere regler for registrering af replicas samtidig med,at der betales den korrekte registreringsafgift, har min forgænger på dennebaggrund bedt Trafikstyrelsen om i samarbejde med Skatteministeriet at un-dersøge, om der kan etableres et revideret regelsæt, der varetager disse formål.Et udkast til lempeligere regler er sendt i høring den 31. maj 2012 og forventesat kunne være klar til at træde i kraft denne sommer.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen