Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
27. juni 20122012-1872
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. juni 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 794:
Ministeren bedes gøre rede for, på hvilke tyske jernbanestrækninger med rele-vans for danske jernbanegods-transportører (bortset fra godskorridor B), deretableres henholdsvis ERTMS, STM og PZB, og hvornår dette forventes om-trentligt at ville ske.Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Banedanmark har, som dansk infrastrukturforvalter, ikke detaljeret indsigt i,hvor danske godsoperatører har internationale kommercielle interesser. Ba-nedanmark kan dog give følgende oplysninger om igangværende projekter foretablering af ERTMS på strækninger i Tyskland, udover godskorridor B:Strækning
Saarbrücken – MannheimNürnberg – Ingolstadt – MünchenRostock – BerlinBerlin – LeipzigEmmerich-Basel (del af korridor A)Nürnberg – Ebensfeld – ErfurtAachen – Frankfurt(O)/Horka (del afkorridor F)201220122012/2014/2015201320152015/20172015/2020Planlagt ibrugtagning
Dresden – Bad Schandau (del af korri- 2020dor E)Anm. Strækninger med flere årstals skyldes at projektet et er delt op i flere delstrækninger
Herudover er følgende strækninger projekterede: Berlin – Nürnberg, Stuttgart– Wendlingen – Ulm samt Oberhausen – Emmerich – Zevenaar.
Tyske jernbanesikkerhedsregler fordrer installation af PZB (Punktförmige Zug-beeinflussung - et automatisk togstopsystem) på alle strækninger, undtagen deallermindst befærdede. PZB tillader hastigheder op til 140 km/t. Ved højerestrækningshastighed kræves ligeledes LZB (Linienzugbeeinflussung). Generelter PZB, eventuelt suppleret med LZB, installeret på alle tyske strækninger,undtagen en række mindre, oftest private baner.Den tyske infrastrukturforvalter DB Netze har oplyst, at interoperabilitet pågodskorridorerne sikres ved hjælp af en STM (Specific Transmission Module) iperioden indtil ERTMS er etableret. En STM er et oversættelsesmodul der sik-rer, at tog udstyret med ERTMS-udstyr kan køre på strækninger med det natio-nale togkontrolsystem, i Tysklands tilfælde PZB/LZB.Banedanmark er ikke vidende om igangsættelsen af noget projekt for udviklingaf en tysk STM. I Banedanmarks kontakt med DB Netze, har DB Netze oplyst,at det ikke ligger indenfor organisationens opdrag at udvikle udstyr, der skalanvendes i det rullende materiel, og at der derfor ikke er taget noget initiativ tilat udvikle en tysk STM.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen