Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1139360_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
27. juni 20122012-1873
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. juni 2012 stillet mig følgende spørgsmål 793(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 793:

”Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt der ved anlæg af omfartsvejen vedNykøbing F vil blive anvendt miljøskadeligt kalk og cement til jordstabilise-ring.”

Svar:

Der forventes anvendt kalkstabilisering i forbindelse med Vejdirekotratetsanlæg af Nykøbing Falster Omfartsvej. Såfremt det viser sig fordelagtigt, kandet ligeledes blive aktuelt at anvende cementstabilisering.Vejdirektoratet har oplyst, at kalk- og cementstabilisering er anerkendteanlægstekniske udførelsesmetoder, og at arbejderne naturligvis udføres ihenhold til de gældende normer og standarder indenfor fagområdet. Metodener brugt i forbindelse med anlægsarbejderne for bl.a. motorvejsprojekterneKliplev-Sønderborg og Ønslev-Sakskøbing. Vejdirektoratet oplyser endvidere,at såvel kalk som cement er basisk og derfor ved en ikke korrekt håndtering kanudgøre en potentiel risiko, hvis det spredes til omgivelserne. Det skal derforunder arbejdsprocessen behandles med forsigtighed, og personligeværnemidler skal benyttes. Der er Vejdirektoratet naturligvis opmærsomme på.Når først kalken eller cementen er blandet i råjorden, udgør produkternederimod ikke en miljørisiko. Nogle af fordelene ved at kalk- ellercementstabilisere jorden er således, at det gør det muligt at bruge lokalematerialer, der ellers ville blive kasseret. Dermed reduceres både mængden aftilkørte råstoffer og mængden af udsætningsjord. Det giver en økonomisk og enmiljømæssig gevinst.Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen