Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. maj 2012
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. november 2011 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kim Christiansen (DF).Spørgsmål nr. 79:
”Ved DSB' Settlement Agreement i 2009 med AnsaldoBreda blev der, for atDSB selv kunne færdiggøre IC4-togene, tilbageført 2,25 mia. kr. af kontrakt-summen på 5,4 mia. kr. jf. redegørelse af 20. maj 2009 fra DSB til FolketingetsTrafikudvalg. Ministeren bedes redegøre for, hvad status er for hhv. delelemen-terne på 0,8 mia. kr. til færdiggørelse af IC4-togene, 0,7 mia. kr. til erstatnings-materiel og 0,5 mia. kr. til rettidighedsplan for fjern- og regionaltog, og om dethar ført til højere kvalitet i togproduktet og bedre regularitet, samt hvordandette kan måles?”Svar:
Spørgsmålet har været forelagt DSB, som oplyser:”Ved afslutningen af regnskabsåret 2011 er det rapporteret, at der var anvendt419 mio. kr. af 800 mio. kr. afsat til opgradering af IC4-togene, herunder bl.a.design og indbygning af ændringer på togsættene, software, tests etc. Af de 700mio. kr., som i forbindelse med forliget blev afsat til erstatningsmateriel mv., erder ved udgangen af 2011 anvendt 552 mio. kr. For så vidt angår de 500 mio.kr. til en ambitiøs rettidighedsindsats frem til 2020, har DSB opgjort, at der i2009-2011 er blevet anvendt i alt 109 mio. kr.Togproduktets rettidighed har i de sidste måneder af 2011 og første del af 2012været på et meget højt niveau.”
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen