Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1131366_0001.png
1131366_0002.png
1131366_0003.png
1131366_0004.png
1131366_0005.png
1131366_0006.png
1131366_0007.png
1131366_0008.png
1131366_0009.png
1131366_0010.png

Talepapir til brug for besvarelse af

samrådsspørgsmål BJ-BL om ulovlig cabotage

Samrådsspørgsmål BJ

Samrådsspørgsmål BJ–TRU alm. del,stillet til transportministeren den 2. maj2012:Hvad er ministerens kommentarer til,at Banedanmark har betjent sig af ethollandsk firma, som angiveligt hargjort ulovlig brug af udenlandskekøretøjer og chauffører vedsvelletransporter for Banedanmark?Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KimChristiansen (DF).
Svar:Jeg vil godt starte med at sige, at derselvfølgelig ikke skal herske nogen somhelst tvivl om, at jeg mener, det eruacceptabelt, at transporter udføres somulovlig cabotage.I den konkrete sag har Banedanmarkoplyst mig følgende:”I forbindelse med sporfornyelsen afSkanderborg-Herning har Banedanmarkindgået kontrakt med Wiebe/Willke somhovedentreprenør. Hovedentreprisenomfatter bl.a. transporten af sveller.Willke/Wiebe har efterfølgende indgåetkontrakt med firmaet Prinsen fraHolland til at løse opgaven med attransportere svellerne.
I kontrakten mellem Banedanmark ogWiebe/Willke er der stillet klare kravom, at gældende lovgivning og regler,herunder cabotage-reglerne skaloverholdes. Dette gælder bådehovedentreprenøren og dennesunderleverandører.Wiebe/Willke har forsikretBanedanmark om, at transporterne erstoppet med øjeblikkelig virkning.Banedanmarks byggeledelse forprojektet har konstateret, attransporterne nu kører med danskeforvogne.Banedanmark har på baggrund af sagenindkaldt Wiebe/Willke til et møde, hvordet vil blive indskærpet, at cabotage-reglerne skal overholdes.
Det er Banedanmarks generelleforventning, at alle entreprenører,leverandører og deresunderleverandører overholder danskelove og regler, samt at alle kontraktligeforhold overholdes.Banedanmark vil se på de interneprocedurer omkring leverandører ogderes brug af underleverandører ogændre på disse i det omfang, detvurderes at være relevant.Endeligt vil der fortsat som hidtil bliveafholdt kvartalsvise møder medleverandørerne på større projekter såsom sporfornyelsesprojektet mellemSkanderborg-Herning. Her vilBanedanmark endnu engang indskærpe,at love og regler, herunder cabotage-
reglerne, skal overholdes af bådeleverandører og deresunderleverandører.”Banedanmark har således reageret klartpå overtrædelserne, og jeg er megettilfreds med Banedanmarks planer forden fremadrettede håndtering afområdet.
Side 6/10

Samrådsspørgsmål BK

Samrådsspørgsmål BK – TRU alm. del,stillet til transportministeren den 2. maj2012:Er ministeren ikke enig i, at det i særliggrad er problematisk, når en statsligeller statsejet virksomhed brugerulovlig arbejdskraft?Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KimChristiansen (DF).Svar:Det er min holdning, at ingen skal gørebrug af ulovlig arbejdskraft.
Side 7/10
Det gælder såvel private aktører - f.eks.entreprenører, leverandører,underleverandører m.fl. – som statsligeeller statsejede virksomheder. Og somaltid bør det offentlige gå foran som detgode eksempel.BaneDanmark har oplyst, atWiebe/Willke efter ophøret af de deulovlige transporter fortsatte med atbenytte Prinsen og dennes kranlastbilerved Svellefabrikken i Fredericia tilpålæsning af sveller på lastbiler, da detteikke er et brud på cabotage-reglerne.Det har siden vist sig, at Prinsen ikke erregistreret i RUT-registret (Registretover Udenlandske Tjenesteydere iDanmark), hvilket er lovpligtigt for
Side 8/10
udenlandske virksomheder, der arbejderi Danmark.Også i forhold til denne nye situation viljeg understrege, at det i henhold tilkontrakten med Banedanmark kræves,at Wiebe/Willke og dennesunderleverandører overholder gældendedanske love og regler.
Side 9/10

Samrådsspørgsmål BL

Samrådsspørgsmål BL – TRU Alm. del,stillet til transportministeren den 2. maj2012:Hvad vil ministeren fremadrettet gørefor at sikre, at Banedanmark og andrestatsejede virksomheder ikke benyttersig af ulovlig cabotagekørsel?Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KimChristiansen (DF).Svar:Jeg synes at Banedanmark har gjort detrigtige, både ved indgåelsen afkontrakterne og ved deres opfølgning påulovlighederne. Jeg synes derfor ikke
Side 10/10
man kan sige, at Banedanmark har”benyttet sig” af ulovlig carbotagekørsel.Det er klart, at cabotagereglerne skaloverholdes, og Banedanmark har gjortdet de skulle for at få den ulovlige kørselstoppet, da de blev opmærksomme påproblemet.Jeg ser derfor ikke på baggrund af dennekonkrete sag grund til at foretage migyderligere overfor statsejedevirksomheder.