Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1131321_0001.png
1131321_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
6. juni 2012
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. maj 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 740:

Når DSB i "Årsrapportering for 2011" s. 4 anfører, at "rejsekortprisfastsættelsenindebærer, at ingen kunder i hovedstadsområdet i 2012 vil opleve fordyrelsersom følge af implementeringen af rejsekortet...", er der da tale om en in-troduktionspris, der blot gælder i 2012, eller er der tale om en varig pris, jf. deproblemer der har været og fortsat er med, at en del pensionister har oplevet, atdet efter introduktionsprisens udløb er blevet dyrere for dem at benytte rejse-kortet sammenlignet med de tidligere anvendte billettyper.

Svar:

Jeg har bedt DSB om at bidrage til besvarelsen af spørgsmålet. DSB skriver føl-gende:”DSB skal indledningsvis bemærke, at der ved den i spørgsmålet omtalte års-rapportering er tale om rapportering på S-togs området og dermed specifiktforhold i hovedstadsområdet.DSB kan oplyse, at det ved implementeringen af rejsekort i hovedstadsområdeter strategien, at priserne på rejsekortet i første fase afspejler det eksisterendebilletsystems klippekortpriser.I 2012 har kunderne på rejsekortet i hovedstadsområdet, sammenlignet medklippekortkunderne, fået to prismæssige fordele:•Klippekortkundernerejser i dag af en række forskellige årsager ofte på dyrereklippekort end det optimale/billigste – fx når kunden bruger et 2 zoners klip-perkort til at rejse 4 zoner, i stedet for at bruge et 4-zoners klippekort. På rejse-kortet sikres kunden altid, at prisen for en rejse sker til den optimale klippe-kortpris.•Pårejsekort betaler kunden fugleflugtsprisen, dvs. ikke for omvejskørsel (fjer-neste zone)
I en senere fase vil priserne blive tilpasset, således at der eksempelvis indføresmængderabatter, på samme vis, som der allerede er indført andre steder i lan-det. Det er pt. ikke fuldt afklaret, hvor vidtrækkende ændringer trafikselskaber-ne i hovedstadsområdet vil gennemføre, men det kan ikke undgås, at noglekunder vil opleve at prisen for deres rejse bliver højere end under opstartsfa-sen, mens andre vil opleve at prisen vil blive lavere.De ændringer der forudsættes gennemført, og som indebærer større eller min-dre prisændringer for alle kunder, vil naturligvis kunne give visse kundereak-tioner, særligt fra de kunder, der oplever prisstigninger. Det er dog vurderin-gen, at kunderne generelt vil acceptere de principper, priserne fremover fast-sættes efter, og som i højere grad end i dag vil tilskynde kunderne til at rejsemere.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen