Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
8. augu st 20122012-1716
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. maj 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Martin Geertsen (V).Spørgsmål nr. 728:
Havde DSB tab eller indtægter ved den tidligere kontrakt med Togservice Danmarki forbindelse med salg og service til passagererne?
Svar:
DSB’s kontrakt med Togservice Danmark indtil 2004 bestod i, at DSB betalteTogservice Danmark et beløb pr. stewardessetime samt for service på DSB 1’.DSB stillede desuden salgsvogne, bygning og anden logistik til rådighed forTogservice Danmark. Fortjeneste ved salg fra salgsvogne tilfaldt TogserviceDanmark.DSB oplyser, at virksomheden således ikke havde indtægter ved den tidligerekontrakt - kun udgifter.Efter DSB’s opfattelse, er det imidlertid ikke korrekt at konkludere, at ordnin-gen medførte et tab, idet DSB prioriterede den daværende ordning, hvor virk-somheden købte en ydelse af Togservice Danmark, for at kunne yde en servicetil kunderne.Denne opfattelse kan man have forskellige meninger om. Hvad jeg lægger vægtpå er, og som det fremgår af min besvarelse af TRU spm. 727, at der er tale omen ordning, som DSB i 2004 valgte at gå væk fra. Og fra 2012 arbejder DSBmed en helt tredje ordning, som bl.a. i kraft af den såkaldte enhedsmedar-bejdermodel skal skabe et fornuftigt økonomisk grundlag for ydelse af service”om bord” på visse af virksomhedens togstrækninger.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen