Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
11. juni 20122012-1715
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. maj 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Martin Geertsen (V).Spørgsmål nr. 727:
Kan ministeren redegøre for, hvorfor DSB valgte ikke at forlænge kontrakten medTogservice Danmark i forbindelse med salg og service til passagererne, men valgteat insource funktionen i DSB Onboard Service fra 2004?
Svar:
DSB har oplyst, at DSB i 2004 valgte at insource servicen omkring salg og ser-vice til passagererne fra Togservice Danmark, da DSB mente at kunne opnå ef-fektiviseringsfordele ved insourcing af forretningsområdet.I efteråret 2011 med fremlæggelsen af Quartz-rapporten, der blev udarbejdet isamarbejde mellem Finansministeriet, Transportministeriet og DSB, blev detklart, at forretningsområdet alene i 2010 gav et samlet underskud på 135 mio.kr.Det kunne derfor konstateres, at de oprindelige forventninger til effektiviseringikke var blevet indfriet. DSB konkluderede derfor, at der var behov for væsent-lige effektiviseringer i DSB Onboard Service. Dette effektiviseringsbehov harDSB taget til efterretning i sin økonomiske genopretningsplan, bl.a. ved indfø-relsen af ”enhedsmedarbejderen”, der skal bidrage til at nedsætte personaleom-kostningerne og effektivisere arbejdsgangene på forretningsområdet, jf. besva-relsen til TRU alm. del spørgsmål 604.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen