Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
30. maj 20122012-1697
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. maj 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra (MFU) Torsten Schack Pedersen (V).Spørgsmål nr. 719:
Kan ministeren oplyse, hvilke argumenter der ligger til grund for, at Banedan-mark påtænker at lukke baneovergangen Grurupvej 19 til Rønhede Plantage iThy, jf. artikel i Thisted Dagblad 7. maj 2012 ”Banedanmark vil lukke låge”?Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet til Banedanmark, som oplyser, at:”Med Aftalen om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 blev det besluttetat forlænge puljen til at forbedre sikkerheden ved overskæringer. Om puljensformål står der:”Med henblik på at sikre den største samlede sikkerhedsmæs-sige og trafikale effekt skal puljen anvendes til nedlæggelse af usikrede over-kørsler, nedlæggelse af overkørsler langs hovedbanen samt en indsats i for-hold til "sorte pletter", dvs. overkørsler, hvor der er sket særligt mange ulyk-ker.”Overgang 130 ved Grurupvej 19 er en privat overgang for spejderhytten belig-gende Grurupvej 19b, og kun brugere af spejderhytten har en tinglyst rettighedtil at benytte sig af den. Overgangen består af en låge, der kan åbnes, så banenkan krydses af gående, og har ikke elektronisk sikringsanlæg. Den er dermed enusikret overgang og omfattet af aftalen, hvorfor Banedanmark har igangsat luk-ningen af den.Banedanmark er ved nedlæggelse af en usikret overkørsel eller overgang somdenne forpligtiget til at sikre, at der er fornøden vejadgang for de berørte ejen-domme efter gennemførsel af lukningen. Da ejendommen Grurupvej 19b ikkehar arealer på den modsatte side af banen i Rønhede Plantage, er Banedan-mark ikke forpligtet til at etablere et erstatningsanlæg. Det er Ekspropriations-kommissionen, der vurderer, om den eksisterende vejadgang er tilstrækkelig.Det skal tilføjes, at spejderhytten primært benyttes i sommerhalvåret, da denikke har vand, el og kloakering. Da overgangen er privat, og dermed ikke er en
offentlig adgangsvej til Rønhede Plantage, er det Banedanmarks opfattelse, atder ikke er grundlag for at etablere en ny sikret overgang.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen