Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1134519_0001.png
1134519_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
12. juni 20122012 - 1695
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. maj stillet mig følgende spørgsmål 718 (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 718:

Ministeren bedes kommentere henvendelserne af 21. december 2011 og fraden 26. april 2012 fra borgmesterene i Bycirklen (Ballerup, Egedal og Fre-derikssund kommuner), jf. TRU alm. del - bilag 134 og 312.

Svar:

Jeg vil i mit svar kort kommentere de områder, som Bycirklen har lagt særligvægt på i deres henvendelse.

1) Vedr. en ny motorvej til Frederikssund

Folketinget vedtog en anlægslov for en ny Frederikssundmotorvej mellem Mo-torring 4 og Frederikssund i december 2009. Med aftale om en Grøn transport-politik af 29. januar 2009 blev det besluttet at afsætte penge til at etablere 2.etape mellem Motorring 4 og Tværvej. Etapen ventes at åbne i 2015.Der er ikke fundet finansiering til 3. etape mellem Tværvej og Frederikssund.Projektet er et af flere vejprojekter, der er vedtaget ved anlægslov, men hvor derikke er fundet finansiering til de afsluttende etaper.Forligskredsen bag En grøn transportpolitik har i forbindelse med aftale omElektrificering af jernbanen mv. af 7. februar 2012 drøftet perspektiverne forbl.a. Frederikssundmotorvejen.Parterne blev endvidere enige om, at der er behov for at analysere fordele ogulemper ved forskellige holdbare finansierings- og organiseringsmodeller forvejbyggerier, herunder i lyset af både danske og udenlandske erfaringer.Jeg forventer, at parterne vil drøfte spørgsmålet om tilrettelæggelsen af en så-dan analyse senere i 2012.

2) Vedr. en ny fjordforbindelse ved Frederikssund

I forbindelse med aftale om Bedre mobilitet af 26. november 2010 blev forligs-partierne enige om at lave en brugerfinansieringsanalyse af en ny fjordforbin-delse ved Frederikssund. Analysen blev afsluttet i efteråret 2011, og i forbin-
delse med transportforhandlingerne i januar-februar 2012 blev fjordforbin-delsen igen drøftet i forligskredsen om En grøn transportpolitik.Som det fremgår af aftale om Elektrificering af jernbanen af 7. februar 2012,blev der politisk enighed om at høre kommunen, om der er lokal opbakning tilat vælge en brugerfinansieringsløsning, der omfatter brugerbetaling på bådeden nye og den gamle forbindelse, med udgangspunkt i Sund & Bælts analyse,eller om man lokalt ønsker at udskyde projektet, til der er tilstrækkelige statsli-ge midler i Infrastrukturfonden.Kommunen har for nylig afgivet svar på forespørgslen, hvori kommunen bl.a.skriver: ”Selvomdet ikke er ideelt, vil kommunen have forståelse for, hvis derbliver etableret brugerbetaling på den nye forbindelse, mens kommunen ikkekan anbefale og ikke ønsker en løsning, der indebærer brugerbetaling på deneksisterende bro.”Jeg henviser i øvrigt til svaret fra kommunen af 16. maj2012, som er vedlagt.Forligskredsen bag En grøn transportpolitik er blevet enige om at bede Sund &Bælt gennemføre supplerende beregninger.

3) Vedr. Kildedal Station og ny station ved Vinge (St. Rørbæk)

Jeg har tidligere bedt DSB om at orientere om deres overvejelser vedrørendebetjeningen af Kildedal St. Jeg vedlægger DSB’s vurdering i sagen.Åbninger af nye stationer bør ses i et større perspektiv, hvor fordelene for de lo-kale opvejes med ulemperne for alle rejsende. Jeg er positiv over for åbning afnye stationer de steder, hvor det kan lade sig gøre og er fornuftigt. Der er igang-sat en analyse af optimeringsmulighederne for stationsstrukturen, hvor en mu-lig station ved Vinge (tidligere St. Rørbæk) vil indgå. Denne gennemføres i regiaf Trafikstyrelsen, og afrapportering forventes i 2013.

3) Vedr. cyklisme

Jeg serpositivt på, at Bycirkelkommunerne tænker cyklen ind som en integreretdel af den overordnede transportplanlægning, fx ved at der med cykelruten Fre-derikssundruten er fokus på at integrere cyklen med S-toget, hvor man jo i dag kantage sin cykel med gratis.Som jeg forstår det, er det målet, at Frederiksundruten i fremtiden skal indgå i detoverordnede projekt i hovedstadsområdet med supercykelstier. Frederiksundrutener et eksempel på et spændende større cykelprojekt på tværs af kommunegrænser.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen