Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1134517_0001.png
Notat
TransportministerietCenter for Kollektiv TrafikFrederiksholms Kanal 271220 Kbh
Transportministeriet har i E-mail den 28. februar 2012 anmodet DSB om overvejelser iforbindelse med DSB’s nuværende og fremtidige betjening af Kildedal station, set ilyset af Ballerup Kommunes byudviklingsplaner og Kildedal stations placering påzonekortet.Kildedal station er en station som i øjeblikket har et meget lille antal rejsende. Vedseneste tælling blev der konstateret et rejseantal på 129 afrejser og 254 ankomsterhvilket er klart det laveste antal rejsende for nogen station på S-togsnettet.DSB og Ballerup Kommune har tidligere samarbejdet om at gøre Kildedal station mereattraktiv for passagererne, bl.a. ved etablering af gratis og let tilgængeliglangtidsparkering i kombination med høj frekvens i togbetjeningen. Her til kommerandre mere kortvarige markedsføringstiltag. Tiltagene viste sig dog ikke at være ensucces, og DSB valgte af hensyn til strækningens øvrige passagerer herefter at betjenestationen med 20 minutters drift.Ændringen af stationens placering på zonekortet er endnu et tiltag som skal gørestationen mere attraktiv for pendlere til og fra København, ved at reducere antallet afzoner mellem København og Kildedal, og dermed gøre rejsen billigere. Effekten herafer endnu ikke klar.Ballerup Kommune har planer om byudvikling i området omkring stationen, hvilketDSB ser positivt på. DSB følger med i arbejdet, og vil gerne diskutere muligheden forat forøge betjeningen af Kildedal station når de nævnte tiltag viser sig at resultere i etforøget passagergrundlag på stationen.For nuværende har DSB dog ikke nogen planer om at opnormere betjeningen påstationen, og prioriterer en hurtig rejsetid til og fra stationer længere ude på S-togsnettet, til glæde for de fleste passagerer.
Koncernsekretariat &Jura
5. marts 2012
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
Mobil 24 68 67 76[email protected]www.dsb.dk
Med venlig hilsenRune Jon Jensen