Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1128017_0001.png
1128017_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
30. maj 20122012-1687
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. maj 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 716:

Vil ministeren kommentere artiklen i "Ingeniøren" (web-udgave) d. 28.marts2012 "Hasteelektrificering smadrer Esbjergs højhastighedsdrømme", og i denforbindelse oplyse, hvor langt Banedanmark er i vurderingen af, "hvilke tekni-ske og økonomiske konsekvenser det vil have at forberede kørestrømssystemettil 200 km/t."

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Artiklen i Ingeniøren d. 28. marts 2012, anfører, at en elektrificering af stræk-ningen Lunderskov – Esbjerg inden udgangen af 2015 vil gøre det nødvendigtat anvende den nuværende kørestrømsteknologi, som kun er godkendt til 180km/t. Såfremt strækningen på et senere tidspunkt hastighedsopgraderes, vildet derfor være nødvendigt at udskifte kørestrømssystemet.Af det begrundede anlægsoverslag, som lå til grund for den politiske aftale om”Elektrificering af jernbanen mv.” af 7. februar 2012, fremgår det, at:”Der foretages ikke ændringer af sporet og dets opbygning i øvrigt, idet hastig-heden forbliver uændret, som angivet i TIB’en. Der regnes med 200 km/h somdimensioneringshastighed for kørestrømsanlægget.””I forhold til spørgsmålet om, hvor langt Banedanmark er i vurderingen af detekniske og økonomiske konsekvenser ved at forberede kørestrømssystemet til200 km/t, oplyser Banedanmark, at:”Projektet vedrørende elektrificering af strækningen Lunderskov – Esbjerg erfortsat i opstartsfasen, og det kan derfor endnu ikke vurderes, hvor store detekniske og økonomiske konsekvenser vil være ved at vælge et system, der erbaseret på den eksisterende teknologi eller anden teknologi.
Konkret arbejdes der i øjeblikket på at vurdere samspillet mellem nødvendigebrohøjder og valg af kørestrømssystem. Når disse ting er tilstrækkeligt belyst,skal de øvrige tekniske forhold, der gør sig gældende på strækningen, kortlæg-ges med henblik på at kunne foretage udarbejdelse af foreløbige anlægsover-slag.Banedanmark forventer at kunne vælge kørestrømssystem, når programfase-rapporten er klar. Denne ventes udarbejdet i slutningen af februar 2013.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen