Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
6. juni 2012
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. maj 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).Spørgsmål nr. 712:
Ministeren bedes fremsende kortmateriale til illustration af de primære bane-og vejkorridorer, der prioriteres inden for EU-programmer på transportområ-det og desuden redegøre for, hvorvidt Jyllandskorridoren fra Hamborg til Nor-ge er prioriteret i disse EU-programmer.Svar:
EU-programmet for støtte til transportinfrastruktur er det transeuropæisketransportnet (TEN-T). I de nuværende TEN-T-retningslinjer (forordning nr.680/2007) er hele Jyllandskorridoren fra Hamborg til Hirtshals og Frederiks-havn en del af TEN-T-nettet for såvel vej som jernbane. Kortene over vej- ogjernbaneinfrastrukturen fremgår som bilag til TEN-T-retningslinjerne.Den 19. oktober 2011 fremlagde Kommissionen et forordningsforslag om nyeTEN-T-retningslinjer (KOM/2011/650). Af bilaget til forslaget fremgår det, athele Jyllandskorridoren fortsat en del af det samlede TEN-T-net for vej og jern-bane.Som noget nyt foreslår Kommissionen samtidig en opdeling af det samledeTEN-T-net, så en andel heraf bliver et såkaldt hovednet (core network). Stræk-ningen imellem Hamborg og Aarhus foreslås at udgøre en del af det kommendehovednet for vej og jernbane.Den 22. marts 2012 nåede Rådet en generel indstilling om de nye TEN-T-ret-ningslinjer. De to vedlagte kort for TEN-T-nettet er en del af den generelleindstilling. Kortene viser det samme som Kommissionens oprindelige forslag,dvs. at hele Jyllandskorridoren er på det samlede TEN-T-net for vej og jernba-ne, og at strækningerne imellem Hamborg og Aarhus desuden er en del afhovednettet. De grønne streger markerer jernbanelinjerne, mens de røde stre-ger markerer vejnettet. De tyndere streger markerer, at en strækning er en delaf det samlede net, mens de fede streger markerer, at en strækning samtidig eren del af hovednettet.
Disse kort er ikke endelige, da de kan revideres i den videre process ifm. for-handlingerne imellem Rådet og Europa-Parlamentet.Hele den jyske korridor udgør både for vej og jernbane en vigtig del af vorestransportinfrastruktur, både mht. gods- og passagertransporten.Uanset hvordan strækningerne ender med at blive placeret i den kommendestruktur for TEN-T, så er det ikke et udtryk for, at vi i vores nationale infra-strukturplanlægning har besluttet at prioritere bestemte strækninger over an-dre.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen