Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1121971_0001.png
1121971_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. maj 2012
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. maj 2012 stillet mig følgende spørgsmål 711(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL711).

Spørgsmål nr. 711:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen til Folketingets Transportudvalgfra Bornholm Passagerforening, jf. TRU alm. del – bilag 321.

Svar:

Henvendelsen fra Bornholms Passagerforening giver mig anledning til at kom-mentere på en række forhold vedr. Bornholm.Bornholm er unik i forhold til sin geografiske beliggenhed, som Danmarks størsteikke-brofaste ø. Det er også en del af baggrunden for, at staten yder en årlig støttepå godt 200 mio. kr. til færgebetjeningen af Bornholm og samtidig fastholder Born-holms Lufthavn som en statsejet lufthavn med en årlig driftsbevilling på finanslo-ven.Jeg har stor forståelse for, at der kan opstå problemer for privatpersoner og virk-somheder på Bornholm, når et luftfartsselskab som Cimber Sterling ender med atgå konkurs. Indenrigsruten fra Bornholms Lufthavn har stor betydning for lokal-området, og det påvirker øens tilgængelighed, når sådanne begivenheder findersted. Jeg er dog meget tilfreds med, at der er andre luftfartsselskaber, der nu stårklar til flyve mellem København og Bornholm. Det er naturligvis afgørende.Flytrafikken inden for hele EU, herunder indenrigsluftfarten, foregår i dag i ud-gangspunktet på et frit marked baseret på udbud og efterspørgsel, som er åbent forkonkurrence mellem alle luftfartsselskaberne. Det betyder også, at selskaberne ikkealene skal vurdere deres omkostninger, men også være opmærksomme på kunder-nes behov. Det er i sidste ende den bedste løsning for alle parter, når man kan løseproblemerne på den måde. Men jeg vil gerne understrege, at jeg følger situationenpå luftfartsområdet nøje, herunder ikke mindst betjeningen af Bornholm.Jeg kan i øvrigt henvise til Transportministeriets nylige rapport om rammevilkåre-ne for transport til og fra Bornholm. Rapporten indeholder en række fokuspunkterfor en udvikling af vilkårene i de kommende år, herunder i forhold til BornholmsLufthavn.
Lufthavnen ejes og drives af Transportministeriet, og her har vi mulighed for atskabe gode rammer for en effektiv luftfartsbetjening af Bornholm. Vi er i gang medat investere i forbedringer af lufthavnen. Med aftalen om bedre mobilitet af 26.november 2010 blev der i en ekstrabevilling afsat 15 mio. kr. på finansloven i 2011til investeringer i bedre infrastruktur på lufthavnen. Med investeringen har statentaget et vigtigt skridt i retning af at sikre, at øen fremadrettet har en lufthavn af godkvalitet, som kan være med til at tiltrække og fastholde både kunder og flyselskaberog samtidig skabe bedre arbejdsvilkår for de ansatte i lufthavnen.I forhold til færgebetjeningen af Bornholm vil jeg gøre opmærksom på, at det er re-deriet, der tilrettelægger sejlplanen inden for de rammer, der er fastsat i det po-litiske forlig. Kontaktrådet for trafikbetjening af Bornholm har fremsat et ønskeom at flytte 50 afgange fra højsæsonen til lavsæsonen. Trafikstyrelsen har op-lyst mig om, at det ikke vil være muligt at flytte mere end 15 afgange, da det vilstride mod udbudsreglerne. Jeg har derfor tilbudt flytning af 15 afgange fra 1.januar 2013 og indgår i øjeblikket i en dialog med kontaktrådet om mulighedenfor dette.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen