Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
6. juli 20122012-2115
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. juni 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Lars Barfoed (KF).Spørgsmål nr. 708:
Ministeren bedes med henvisning til den lave kapacitetsudnyttelsesgrad forParker og Rejs anlægget ved Kildedal Station redegøre for eventuelle overvejel-ser i forhold til at øge denne samt sikre en bedre betjening af de nærliggendevirksomheder; herunder ved flere afgange med S-tog med stop på Kildedal Sta-tion.Svar:
DSB og Ballerup Kommune har tidligere samarbejdet om at gøre Kildedal sta-tion mere attraktiv for passagererne, bl.a. ved etablering af gratis og let tilgæn-gelig langtidsparkering i kombination med høj frekvens i togbetjeningen. Til-tagene viste sig dog ikke at være en succes, og DSB valgte af hensyn til stræk-ningens øvrige passagerer herefter at betjene stationen med 20 minutters drift.Kildedal station er en station med et meget lille antal rejsende. Ved senestetælling blev der ifølge DSB konstateret et rejseantal på 129 afrejser og 254 an-komster, hvilket er klart det laveste antal rejsende for nogen station på S-togs-nettet. DSB’s opgørelser over kapacitetsudnyttelsesgraden for Parker og Rejsanlægget ved Kildedal station viser, at anlægget i alt har 88 parkeringspladser,og en belægningsprocent på kun 2 % i 2011/2012.Rimeligheden i betjeningsomfanget for en given station må tage udgangspunkti det forhold, at togene - og dermed de passagerer som befinder sig i dem - skalbruge tid på at standse ved stationen i forhold til blot at køre igennem stationenuden stop. Flere standsninger med S-toget ved Kildedal station vil på nuværen-de tidspunkt betyde, at et stort antal passagerer sinkes ved standsningen, hvil-ket vurderes at overstige fordelen for de passagerer, som benytter stationen.Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen